Vakantiereisverslag 2023 Reis 5

Zomervakantie Oostenrijk

Periode van:zaterdag 8 juli t/m vrijdag 28 juli 2023
Auto:Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo (140 PK)
Caravan:Dethleffs c’go 495 QSK
Door de volgende landen gereden:Nederland (NL), Duitsland (D), Oostenrijk (A), Italië (I), Zwitserland (CH), Liechtenstein (FL) en België (B)
De route die we gereden hebben van camping naar camping met omwegen:Gorinchem (NL) – Arnhem – Keulen (D)- Limburg a/d Lahn – Wertheim – Isny – Lindenberg – Garmisch-Partenkirchen – Lermoos (A)- Innsbruck – Söll – St. Johann in Tirol – Kitzbuhel – Mittersill – Kaprun – Füsch – Groß Glockner – Heiligbluth – Döllach – Winkler – Velden – Villach – Keutschach am See – Lienz – Bozen/Bolzano (I) – Merano/Meran – Silandro/Schlanders – Sluderno/Schluderns – Reschenpaß – Susch (CH)- Flüelapaß – Davos – Landquart – Maienfeld – Vaduz (FL) – Götzis (A) – Diepoldsau (CH) – Bregenz (A) – Ludwigshafen (D) – Bräunlingen- Neustadt – Titisee – Freiburg im Breisgau – Karlsruhe – Bonn – Bingen – Boppard – Koblenz – Cochem – Traben-Trabach – Bernkastel-Küss – Wittlich – St. Vith (B) – Vervier – Luik – Antwerpen – Breda (NL) – Gorinchem

Totaal aantal gereden kilometers:3506 km
Meest gereden kilometers op één dag:539 km (vrijdag 28 juli van Boppard naar huis)
Door ons bezochte campings:We hebben in totaal 13 campings bezocht

Campings waar we meer dan 1 nacht zijn verbleven:
4 nachten op Strandcamping Süd in Keutschach am See (A)
5 nachten op Camping Sonneneck in Boppard (D)

Waldbad & camping in Keulen (D)
1 nacht zaterdag 8 juli op zondag 9 juli

Camping Resort Limburg a/d Lahn in Limburg a/d Lahn (D)
1 nacht zondag 9 juli op maandag 10 juli

Camping Park Wertheim Bettingen in Wertheim (D)
1 nacht maandag 10 juli op dinsdag 11 juli

Camping Alpenblick in Lindenberg (D)
1 nacht dinsdag 11 juli op woensdag 12 juli

Camping Erlebnis Zugspitze in Garmisch-Partenkirchen (D)
1 nacht woensdag 12 juli op donderdag 13 juli

Camping Lampenhäusl in Füsch (A)
1 nacht donderdag 13 juli op vrijdag 14 juli

Strandcamping Süd in Keutschach am See (A)
4 nachten vrijdag 14 t/m dinsdag 18 juli

Camping Schiesstand in Bruneck (I)
1 nacht dinsdag 18 juli op woensdag 19 juli

Camping Zum See in Sankt Valentino Alla Muta (I)
1 nacht woensdag 19 juli op donderdag 20 juli

Camping Diepoldsau in Diepoldsau (CH)
1 nacht donderdag 20 juli op vrijdag 21 juli

Campingplatz Kirnbergsee in Bräunlingen (D)
1 nacht vrijdag 21 juli op zaterdag 22 juli

Camping Walldorf-Astoria in Walldorf (D)
1 nacht zaterdag 23 juli op zondag 24 juli

Camping Sonneneck in Boppard (D)
5 nachten zondag 24 juli t/m vrijdag 28 juli

Zaterdag 8 juli 2023
Thuis –> Köln (280 km)

Zondag 9 juli 2023
Köln –> Limburg a/d Lahn (136 km)

We zijn weer op reis! We hopen weer een mooie reis te kunnen gaan maken. Maar de week vooraf deze reis ging anders als anders.

Rianne werd dinsdagochtend wakker met hevige pijn in d’r onderrug en dus toch maar de huisartsenpost gebeld, we zaten rond 6u ’s morgens bij de huisartsenpost in Gorinchem. Blijkt dat ze een niersteen heeft. Bijna elke dag is ze door pijn wakker geworden, de ene keer erger dan de andere keer, maar donderdag en vrijdag ging ’t aardig en hebben we de caravan aardig in kunnen pakken en reisvaardig kunnen maken om zaterdag te kunnen vertrekken.

Vrijdag is Rianne ook bij de huisarts geweest en heeft ze foto moeten laten maken, waar ze maandag telefonische uitslag van krijg. Maar we hebben toch besloten op vakantie te gaan en een stukje Duitsland in te trekken en maandag de uitslag af te wachten.

Helaas had Rianne gisterochtend toch weer hevigere pijn, ze is dan ook nog een poosje blijven liggen op bed en zelf ben ik rondje Tiendweg wezen lopen met Max. Rianne is rond half 8 eruit gekomen en dacht dat de pijn wel weer ging zakken. Zelf ben ik de spullen verder reisvaardig gaan maken, Rianne was optimistisch en had echt zin om weg te gaan.

We zijn rond kwart voor 9 weg gereden, maar Rianne kreeg toch weer veel pijn en bij Tiel zijn Rianne en Lars gaan wisselen en is Rianne achterin gaan zitten zodat ze wat kon liggen. We zijn via Arnhem gereden, maar voor Arnhem ging ’t echt niet meer en zijn we op een parkeerplaats gaan staan zodat Rianne kon gaan liggen en d’r pijn wat verdraaglijker was.

We waren daar rond 10u, ze heeft daar liggen kronkelen van de pijn, waar ze erg misselijk van was, maar ze heeft toch een pijnstiller genomen, maar omdat ze niet gegeten heeft is dat voor d’r maag niet goed. Gelukkig zakte de pijn tegen 13u. Ze vond ’t gelukkig verantwoord om weer verder te kunnen gaan rijden.
Rianne achterin in en ik had Lars als co piloot😉, we zijn verder gereden wat een stuk beter ging en we hebben afgelopen nacht op camping Waldbad in Köln overnacht.

We hebben vannacht heerlijk geslapen en we hebben heerlijk zitten ontbijten en Rianne heeft d’r medicijnen kunnen nemen voor de niersteen, het is gelukkig goed gegaan. Maar gisteren was een vervelende dag voor Rianne maar ook voor de jongens om zo uren op een parking te moeten staan.

Vandaag is ’t perfect gegaan en we zijn vandaag weer iets verder gaan rijden richting Limburg a/d Lahn, waar we bij een ICE station naar treinen hebben zitten kijken met drinken en wat eten. In dezelfde plaats staan we nu op een camping, ’t dreigde slecht weer te worden maar ’t is reuze meegevallen, er zijn maar een paar spetters gevallen. Met Rianne is het vandaag gelukkig weer uitstekend gegaan zonder pijn.

Morgen willen we de uitslag afwachten, en we moeten rond 11u contact opnemen wat de huisarts/assistente te melden heeft.

We hopen op positief nieuws en dat ze geen pijn meer gaat krijgen en dat ze de niersteen snel ‘uitplast’ zodat we hopelijk de reis kunnen gaan maken wat we van plan waren.

Een heel verhaal maar ter verduidelijking.

Maandag 10 juli 2023
Limburg a/d Lahn –> Wertheim (163 km)

Dinsdag 11 juli 2023
Wertheim –> Lindenberg (382 km)

Het gaat gelukkig goed met Rianne, ze heeft tot nu toe geen pijn meer gehad en maandagochtend heeft ze naar de huisarts gebeld en daar was gelukkig niks te zien op de röntgenfoto. Hopelijk plast ze de niersteen snel uit.

Jens en ik zijn nog het stadje Limburg a/d Lahn in gewandeld met een mooie dom waar we in zijn geweest .

We hebben besloten om de reis voort te zetten en zijn vanaf Limburg a/d Lahn rond half 12 op ’t gemakkie verder gereden en zijn naar camping Wertheim gereden, tussen Frankfurt am Main en Würzburg.

Waar we om 15u al aankwamen en heerlijk hebben zitten relaxen.

Vanmorgen zijn we vanaf Wertheim via de A3, A7 en de A96 naar Isny gereden, waar de fabriek staat waar onze caravan gebouwd is en hebben we voor de fabriek gestaan.

Daarna zijn we richting Lindau gereden en zijn we de B308 op gereden, de Deutsche Alpenstraße, en hebben we een mooie camping gevonden waar we 1 overnachting gaan doen, met een mooi zwemmeer dat we straks na het eten induiken, mits het weer niet omslaat. Er wordt namelijk slecht weer verwacht.

Woensdag 12 juli 2023
Lindenberg –> Garmisch-Partenkirchen (208 km)

Vanmorgen werden we gewekt door onweer, net als gisteravond, wat een valwinden zaten daar bij, echt slecht weer met erg veel wind.

Toen het vanmorgen opklaarde zijn we eruit gegaan en hebben we lekker zitten ontbijten en de watertank gevuld en het toilet weer geleegd.

Rond 11u zijn we van de camping afgereden en zijn we de Deutsche Alpenstraße verder gaan rijden. We hebben besloten om de route nu niet helemaal te gaan rijden en eerder Oostenrijk in te duiken.

Het weer was wat minder, maar niet zo heet, dat was ook wel ‘ns lekker.

Vanmiddag toen we op camping Erlebnis Zugspitse (achteraf voor ons een veel te dure camping!) aankwamen, en we de poten naar beneden hadden gedraaid en de stroom hadden aangesloten begon het helaas te regenen. Toen het wat droger was de schotel neergezet en we hebben lekker in de caravan zitten eten.

Net stukje in de regen wezen wandelen met Max en Jens, helaas tijdens een bui.

Ook krijgen we vanavond onweersbuien.

Morgen gaan we de Fernpaß over Oostenrijk in, maar hoe we verder gaan rijden gaan we vanavond uitstippelen.

Donderdag 13 juli 2023
Garmisch-Partenkirchen –> Füsch (262 km)

We zijn in Oostenrijk, de jongens vinden ’t prachtig hier in de Alpen.

We zijn via de Fernpaß gereden, en de A12 via Innsbruck zijn we bij Wörgl de autobahn afgegaan richting Sint Johann in Tirol, Kitzbühel, Mittersill, Zellermoos, staan we nu op camping Lampenhäusl in Fusch an der Großglocknerstraße. Vanavond ff wezen wandelen met Max en Jens, we waren net terug begon ’t te regenen.

Morgen proberen we via de Großglockner Hochalpentraße te gaan rijden.

Vrijdag 14 juli 2023
Füsch –> Keutschach am See (195 km)

Vandaag zijn we via de Großglockner Hochalpenstraße gereden. Wat een klim, maar oh zo mooi uitzicht en we hadden gelukkig ook weer prachtig weer! En het is er wel fris inderdaad! We hebben sneeuw aangeraakt.

Klimmen is moeilijk, maar de afdaling was van de categorie loodzwaar, in z’n 1e versnelling afdalen en de remmen van de caravan in de gaten houden, want die hadden ’t zwaar. Maar het is goed gekomen en we zijn via Winkler, de N106 (wat een hobbelpad!) Mühldorf en Spittal an der Drau de A10 richting Villach gereden. En we zijn naar Keutschach gereden, helaas, op camping Brückler Nord, waar we op gemikt hadden was geen plaats, maar op Strandcamping Süd, iets verderop was wel plaats en daar staan we nu voor een paar dagen.

We staan op een mooi plekje vlakbij het meer, we hebben er ook al in kunnen zwemmen.

Het beloofd mooi weer te worden de komende dagen.

Ff een update over Rianne, ze heeft gelukkig geen pijn meer gehad, maar het zit d’r dwars dat de niersteen er nog niet uit is

En een update over de auto en met name de turbo, waar we vorig jaar problemen mee hadden, die doet ’t uitstekend tot nu toe, dankzij dat ik vorig jaar na de vakantie daarvoor bij de dealer ben geweest. We hebben een beer van een auto gelukkig.

Voor iedereen die hard hebben moeten werken, prettig weekend!

Dinsdag 18 juli 2023
Keutschach am See –> Bruneck (236 km)

We hebben een paar heerlijke dagen gehad op de camping, aan een prachtig meer. We hebben heerlijk gezwommen en gedoken. Lekker de bbq aangehad en een paar keer wat boodschapjes gedaan bij de Spar, de nodige wasjes gedraaid en lekker gewandeld met Max.

Maar ze geven de komende dagen meer buien aan, dus we hebben besloten om verder te gaan trekken.

Gisteravond een flinke bui gehad, met ontzettend veel onweer erbij en flinke regen. Maar de luifel hadden we gelukkig al ingedraaid.

Vandaag waren we helaas wat later weg als dat we wilden, we moesten ff wachten op iemand van de receptie dat ze de stroomkabel uit de stroom kast wilden halen, want deze zat helaas op slot. Anders hadden we driekwartier eerder weg kunnen zijn , maar helaas.

Rond half 12 reden we pas weg. We zijn langs de Wörthersee gereden richting Klagenfurt en zo de autobahn weer op terug richting Salzburg. Bij Spittal a/d Drau zijn we de B100 opgereden richting Lienz zo Italië in, net over de grens hadden we een camping gevonden, maar deze was vol, naar de volgende camping maar naar op zoek. We kwamen in een flinke hoosbui en later in een lange file op de SS49 richting Bruneck, ik vermoed door een ongeval door de zware bui op SS49.

In Bruneck (I) staan we nu op een leuk campinkje aan de doorgaande route naar Brixen met veel passanten, met busjes, motoren etc. met allerlei nationaliteiten.

Vanavond zijn Jens, Lars en ik met de losse auto in Bruneck een heerlijke pizza wezen halen terwijl Rianne de caravan geveegd en gedweild heeft nadat er een fles cola heeft liggen lekken onderweg, en we hebben die pizza’s in de caravan lekker op zitten eten.

Woensdag 19 juli 2023
Bruneck –> San Valentino alla Muta (179 km)

We hebben een prachtige reisdag gehad, met name de route die we gereden hebben.

We zijn vanaf Bruneck, naar Brixen de Autostrada del Brennero opgereden met een gigantische onweersbui, waar het met bakken uit de lucht kwam met gigantische aquaplaning zijn we via Brennero/Bozen gereden, gelukkig klaarde het weer flink op en daarna zijn we de SS38 opgereden richting Merano/Meran, daar hebben we zitten lunchen bij een fruitwinkel waar we heerlijke verse aardbeien hebben zitten eten, zijn we via Schlanders gereden en staan we nu in Sankt Valentin auf der Haide aan een prachtig bergmeer op 1500 meter hoogte op een mooie camping aan de voet van de Passo Resia/Reschenpaß.

We zijn te zien op de webcam van de camping, wel grappig: https://campingamsee.panocloud.webcam/en

Donderdag 20 juli 2023
San Valentino Alla Muta –> Diepoldsau (209 km)

We hebben vandaag een prachtige rit gemaakt door het hooggebergte, we vertrokken van de Reschenpaß en zijn Zwitserland ingereden via de B27 naar Susch en daarna de B28 de Flüelapaß met een flinke beklimming, maar het uitzicht was weer prachtig.

Op de top op 2383m, hebben we zitten lunchen, en daarna zijn we verder gereden richting Davos na een flinke afdaling en daarna via Vaduz (FL) naar Feldkirchen (A), daar hadden we een camping gemikt, maar deze was vol. De volgende was plek, is een camping met alleen maar vaste staanplaatsen en nét in Zwitserland waar 1 toerplekje is waar wij konden staan, en precies op de grens Zwitserland-Oostenrijk bij het douanekantoor.

Toen we stonden zijn Jens, Lars en ik gelijk gaan zwemmen in het meertje, en hebben we lekker zitten eten, maar is het zo weer laat helaas.

We hebben vandaag prachtig weer gehad zonder buien.

Vrijdag 21 juli 2023
Diepoldsau –> Bräunlingen (179 km)

Zaterdag 22 juli 2023
Braunlingen –> Walldorf (259 km)

Gisteren zijn we vertrokken vanaf camping Diepoldsau net over de Zwitserse grens, daarna zijn we Oostenrijk weer ingereden en zijn we via de A14 richting Bregenz gereden en bij Lindau Duitsland in en zijn we de B31 richting Ludwigshafen gereden.

We wilden ergens langs de Bodensee een paar dagen op een camping mikken, net voorbij Lindau hebben we een paar campings gevraagd of er plaats was, maar alles was volgeboekt helaas. Het is daar wel erg druk en te toeristisch voor ons.

Tot aan Hagnau am Bodensee hebben we er een paar gehad, heb ik besloten om richting Zwarte Woud een camping te bellen of er evt. plaats was, 1 was er ook al vol. De volgende was plaats en zijn we 90 km daar heen gereden.

We hebben afgelopen nacht op camping Kirnbergsee in Unterbränd bij Braunlingen in het Zwarte Woud overnacht midden in de bossen.

Een mooie rustige plaats.

Bij ons niet gebruikelijk, omdat we graag ‘op de bonnefooi’ reizen, maar we hebben een camping geboekt bij Boppard waar we als ‘ns eerder geweest zijn langs de Rijn waar we vanaf zondag terecht kunnen. Rianne heeft met de camping zitten mailen en positieve reactie gehad.

Vandaag zijn we weer verder gereden door het Zwarte Woud via Freiburg, een prachtige maar een hele drukke route.

We zijn daarna de A5 op gegaan richting Karlsruhe, waar we bij Karlsruhe Stockende Verkehr hadden, maar verder viel het mee.

We hebben een camping gevonden in Walldorf tussen Karlsruhe en Mannheim in, we staan op camping Walldorf-Astoria.

Morgen rijden we richting Boppard via de B9 langs de Rijn naar de camping.

Zondag 23 juli 2023
Walldorf –> Boppard (164 km)

Vandaag een korte rit van ongeveer 180 kilometer, we reden ongeveer half 11 weg vanaf Walldorf en we kwamen rond 13u aan op camping Sonneneck in Boppard waar we 3 jaar geleden ook hebben gestaan. De laatste 50 kilometer zijn we binnendoor over de B9 langs de Rijn gereden.

Erg veel wind gehad onderweg, maar ook op de camping met de luifel en zijwand opzetten flinke wind, maar mijn ervaring is dan dat de tent dan juist goed komt te staan😉, maar verder droog en niet koud.

De jongens hebben ’t hier prima naar de zin, hier is wifi…😅

Vanavond hebben we lekkere pannenkoeken gegeten.

Prachtige camping met zwembad en restaurant etc. we blijven hier een paar dagen staan.

Donderdag 27 juli

We hebben een paar heerlijke dagen gehad en we hebben de afgelopen dagen terug gekeken en kunnen tot nu toe op een geslaagde reis terug kijken.

We stonden net op de camping en de volgende dag (maandag) werd de B9 voor 3 weken voor wegwerkzaamheden afgesloten tussen Boppard en tot aan de camping.

Wel opvallend, is toch wel een belangrijke toeristische route. Is nu toch wel stil hoor langs de camping.

Maar we hebben leuke dagen gehad, lekker gegeten, de BBQ aangehad, we hebben toch nog ff kunnen zwemmen, we zijn langs de Rijn gereden maar nu langs de oostelijke oever via de B42 vanaf Koblenz naar Oestrich-Winkel waar we naar Ingelheim am Rhein overgevaren zijn en via de A61 weer naar de camping zijn gereden.

We hebben gisteravond in het restaurant op de camping wezen uiteten en vanavond daar ijs wezen eten.

Gelukkig had ik gisteren goed het weerbericht bestudeerd en besloten gisteravond de zijwanden, de luifel en de tafel en stoeltjes op te ruimen, want vandaag heeft ’t nagenoeg de hele dag geregend, en heb ik gelukkig alles droog op kunnen ruimen

Maar we hebben ons vandaag prima vermaakt, en tussen de regen door heeft Jens wat gefietst en Lars op z’n tablet/telefoon aardig vermaakt en wij hebben zitten lezen e.d.

Overigens gelukkig druilerig weer en hebben we niet zo’n noodweer gehad als in Italië.

Helaas zit het er bijna weer op, morgen nemen we een toeristische route via de Moezel en maken we er een mooie laatste reisdag van en hopen we morgen veilig thuis te komen.

Vrijdag 28 juli 2023
Boppard –> Thuis (539 km)

We zijn weer veilig thuis na een prachtige vakantie. De start van de reis was wat minder ivm de pijn dat Rianne heeft gehad door de niersteen, maar gelukkig heeft ze totaal geen last meer gehad en mogen we op een mooie reis terug kijken.

Vandaag hebben we een mooie rit gemaakt langs de Moezel, via Wittlich waar we lekker bij een Mac hebben zitten eten zijn we via Luik, Antwerpen en Breda naar huis gereden. Rond half 9 vanavond stapten we in huis binnen.

We hebben totaal 3506 kilometer gereden deze reis, waarvan het merendeel met de caravan. We zijn door 7 landen gereden!

De auto heeft het perfect gedaan, zonder lampjes die gingen branden, zoals vorig jaar terwijl we flinke passen hebben gehad.

De caravan is ons uitstekend bevallen, wat een super fijne caravan.

Er zijn helaas wel wat punten dat we met de dealer moeten gaan bespreken, maar dat komt later wel, maar verder een heerlijke indeling en fijne caravan.

Iedereen bedankt voor het meereizen.