Vakantiereisverslag 2020 Reis 1

Rondreis Duitsland, inclusief de “Romantischen Strasse”

Periode van:zaterdag 18 juli t/m vrijdag 7 augustus 2020
Auto:Opel Astra station wagon 1.8 16v (140PK)
Caravan:Bürstner Premio 480 TK
Door de volgende landen gereden:Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk
De route die we gereden hebben van camping naar camping met omwegen:Thuis – Deil – Den Bosch – Eindhoven – Valkenswaard – Hasselt (B)- Luik – Monschau (D) – Schleiden – Blankenheim – Ahrdorf – Müsch – Circuit Nürburgring – Mayen – Kaisersesch – Landkern – Cochem – Wintrich – B49 en de B53 langs de Moezel uitgereden tot aan Longen en toen de A1 op naar Saarbrücken – Sarrebourg (F) – Blâmont – Baccarat, St. Dié des Vosges – Anould – Col de Bonhomme – Colmar – Breisach am Rhein (D)- Freiburg – Titisee – Neustadt – Feldberg – Stuhlingen – Schaffhausen (CH)- Diessenhofen – Eschenz – Mannenbach – Arbon – St. Margrethen – Bregenz (A)- Egg – Warth – Reute – bij Füssen (D)zijn we de Romantische Strasse opgereden naar het noorden, dus eigenlijk tegen de eigenlijke richting in via Hohenschwangau – Wildsteig – Rottenbuch – Peiting Schongau – Hohenfurch – Landsberg am Lech – Augsburg – Gersthofen – Donauwörth – Harburg – Nordlingen – Feuchtwangen – Rothenburg ob der Tauber – Bad Mergentheim – Tauberbischofheim – Wertheim – Würzburg – Karlstadt – Hammelburg – Bad Brückenau – Fulda – Bad Hersfeld – Gießen – Wetzlar – Montabauer – Koblenz – Boppard – Bingen – Mainz – Wiesbaden – Limburg a/d Lahn – Lohmar – Rösrath – Köln – Leverkusen – Hilder – Oberhausen – en toen net voor Arnhem (NL) richting Dieren en zo de Veluwe op en daar een krulletje gemaakt en via Nunspeet en Utrecht naar huis – Thuis
Totaal aantal gereden kilometers:2853 km
Meest gereden kilometers op één dag:423 km
Door ons bezochte campings:We hebben in totaal 12 campings bezocht.
Locaties waar we langer dan 1 nacht zijn gebleven:

Camping Unterbacher See Nordstrand, Unterbach, Duitsland
donderdag 6 augustus op vrijdag 7 augustus

Zaterdag 18 juli
Thuis –> Ahrdorf (331 km)

Zo, we kunnen en zijn op vakantie.

Twee à drie maanden geleden leek ’t erop dat we absoluut niet de grenzen over konden en mochten, maar ook zeker niet wilden i.v.m. Covid-19, ’t nieuwe coronavirus, en we thuis moesten blijven (Oost, west, thuis best), maar gelukkig is ’t in Europa aardig onder controle, maar ook zijn we er een beetje aan gewend geraakt hoe er mee om te gaan.

We hebben besloten om toch, ondanks de crisis, een buitenlandse reis te gaan maken naar Duitsland, maar wel met alle voorzorgsmaatregelen om zo min mogelijk risico te lopen.

We zoeken zo min mogelijk grote mensenmassa’s op, afstand houden, mondkapjes, handschoenen om te tanken, en handgel en de nieuwsberichten houden we in de gaten.

Naar onze mening hoeven we dan geen of weinig risico te lopen.

Onze eerste reisdag is perfect gegaan, mooie reisdag via Eindhoven, binnendoor naar Valkenswaard, Hasselt (B), Luik, Eupen, Monschau (D), en we hebben na 2 volle campings nu een camping gevonden, hier blijven we een nacht overnachten.
Morgen gaan we proberen naar de Nürnburgring te rijden waar morgen een Touristenfahrt is, en daar vlakbij heb je een tankstation waar hopelijk veel mooie auto’s gaan tanken. Dat is zo’n 20km hiervandaan, dus daar zijn we zo. Daarvandaan gaan we morgen via de Moezel verder rijden, maar hoe weten we op dit moment nog niet precies.

Na leuke reacties van reisverslagen van voorgaande jaren op mijn Facebookpagina ga ik ook van deze reis een reisverslag maken die ik ook na deze reis iets uitgebreider op onze site gaat plaatsen.

Zondag 19 juli
Ahrdorf –> Wintrich (196 km)

Vandaag na een heerlijk ontbijtje in de zon, weer een prachtige rit gemaakt, via de Nürburgring, waar we een poosje op een parkeerterrein naar mooie raceauto’s hebben staan/zitten kijken, we hebben ook een glimp van ’t circuit gezien waar particulieren (Touristenfahrt) heel de dag estafette konden racen over ’t circuit.

Daar hebben we een bakje koffie/thee gedaan en een lekker soepje en toastjes, daarna zijn we doorgereden via Mayen, Cochem, de B49 en nu de B53 langs de Moezel gaan we richting Triër. We hebben nu een camping in Wintrich gevonden. Het is hier super mooi rijden langs de Moezel met prachtig weer.

Morgen gaan we weer verder richting Saarbrücken en gaan we Frankrijk in..

Maandag 20 juli
Wintrich –> Anould (305 km)

Vandaag zijn we weer verder gaan rijden langs de Moezel, richting Triër, de A1 naar Saarbrücken, klein stukje tol en route nationale richting Sarrebourg(F), Blâmont, Baccarat, St. Die de Vosges staan we nu op een camping in Anould aan de voet van de Col du Bonhomme in de Vogezen in Frankrijk.

We hebben prachtig weer met zo rond de 28 graden gehad vandaag, wel een spatje regen maar mocht geen naam hebben. We hebben net lekker zitten eten en vanavond hebben we nog ff een duik genomen in ’t zwembad. Nu lekker avond houden.

Morgen rijden we richting Colmar via de D415 over de Col du Bonhomme naar Freiburg Duitsland weer in door ’t Zwarte Woud richting Bregenz(A) langs de Bodensee…

Dinsdag 21 juli
Anould –> Lenzkirch (145 km)

Vandaag weer verder gereden over de Col du Bonhomme, een prachtige route waar we bovenop de col een bakje hebben gedaan, daarna verder gereden richting Colmar, en aan de Rijn net in Duitsland in Breisach am Rhein lekker zitten lunchen en ff bij een dam en sluis gekeken.

Daarna door Freiburg ’t Zwarte Woud in weer een mooie route gereden langs de Titisee (B500), en nu staan we op de route naar Schaffhausen (CH) op de B315 op een camping in Lenzkirch.

Donderdag 23 juli
Lenzkirch –> Bregenz (157 km)

Een prachtige route hebben we ook vandaag weer gereden Zwitserland in via Schaffhausen, langs de Bodensee waar we lekker hebben zitten lunchen, richting Oostenrijk.

Net in Oostenrijk (Zwitserland is erg duur) hebben we eerst een supermarkt opgezocht waar we boodschappen hebben gedaan.

Daarna zijn we naar een camping gereden in Bregenz die aan de Bodensee ligt, deze camping hebben we 5 jaar geleden ook al ‘ ns bezocht. Een erg grote, festival achtige camping, maar wel groot dus altijd wel plaats, we blijven hier nu 1 nachtje.

Vanmiddag nog een poosje gezwommen, daarna lekker zitten barbecuen, nog ff gewandeld met de jongens over de camping en net nog een kommetje heerlijk schepijs gegeten, dan is ’t zo laat en liggen de jongens eigenlijk toch iets te laat naar onze zin, 10u ofzo maar ’t is vakantie en ze liggen al heerlijk te slapen.

Morgen rijden we richting Füssen in Duitsland. We willen net boven Lech langs gaan rijden, dwars door de Alpen door Oostenrijk, lijkt ons een zeer mooie route.

Vrijdag 24 juli
Bregenz –> Rottenbuch (189 km)

Guten Abend, weer een reisupdate van ons.
We hebben weer een mooie route gereden vandaag via Oostenrijk door ’t Bregenzerwald, net boven Lech langs naar Füssen via de B200 door Egg, Warth, over de Hochtanbergpaß (1679mtr. hoog) en via de B198 naar Reutte.

Vanaf Füssen zijn we inmiddels gestart met de Romantische Straße.

Onderweg hebben we Schlöss Neuschwanstein gezien en waarschijnlijk gaan we meerdere kastelen zien op de route die we gaan rijden.

We gaan proberen de hele Romantische Straße (totaal 424 kilometer) te gaan rijden in noordelijke richting, deze route gaat tot aan Würzburg.

Op deze camping blijven we 1 nachtje, ’t weer is wat minder, we hebben onderweg buien gehad en ’t is nu niet warm, vanavond gezellig binnen zitten, de jongens straks op tijd naar bed en wij gaan lekker zitten lezen, en morgen weer verder.

Zaterdag 25 juli
Rottenbuch –> Eggelstetten (151 km)
(Romantische Straße)

Vandaag op ons gemak weer verder gereden over de Romantische Straße, ’t eerste stuk een mooie route, later viel ’t ons wat tegen.

Maar we hebben prima weer gehad onderweg, we hebben lekker zitten lunchen met een gebakken ei bij een militaire kazerne, was wel interessant.

Nu staan we op een camping in Oberndorf am Lech (eigenlijk is ’t Eggelstetten) waar we een paar dagen blijven staan.

Hier vandaan gaan we volgende week de Romantische Straße weer hervatten, en ’t belooft verderop wel weer mooier te worden.

Jens komt net met gang terug gefietst, hij heeft een dier gezien met een ssss, ’t is een muisss, haha, hij bedoelde een konijn..

Zondag 26 juli
Eggelstetten –> Eggelstetten (0 km)

Heerlijk rustdagje gehouden, we hebben lekker een wasje gedraaid, en droog gekregen. Baksie koffie, thee, met een lekker puddingbroodje en vandaag is ’t chipsdag met gezellig wat drinken.

Veel Duitsers (die ook veel in eigen land vakantie houden i.v.m. corona) zijn vandaag naar huis gegaan, dus er zijn hier behoorlijk wat lege plaatsen vrij gekomen, en ondanks de coronacrisis staan hier toch aardig wat Hollanders op deze camping, hoewel we onderweg beduidend minder Hollandse caravans zijn tegengekomen als andere jaren.

Kortom een heerlijke dag gehad vandaag. Morgen hopelijk weer zo’n dag, de weervoorspellingen zijn voor morgen beter dan vandaag, vanmiddag een buitje gehad, en nu regent ’t ook nu ik dit bericht zit te typen, we zitten nu ook binnen, buiten is ’t wat kil, maar nogmaals, morgen krijgen we beter weer.

Hier is alles prima, we houden ons aan de coronamaatregelen, en hopen zo gezond te blijven.

Maandag 27 juli
Eggelstetten –> Eggelstetten (0 km)

Vandaag weer een relax dag, met heerlijk weer en zo’n 25 graden, we hebben vandaag weer genoten.

Dinsdag 28 juli

Vandaag weer een dag weinig gedaan. Eerst op de fiets weer stokbrood wezen halen. ’t Was vandaag bloedheet en erg benauwd op een gegeven moment.

Toch een poging gewaagd om pannenkoeken te bakken tussen de middag, maar ’t was zo warm dat we geen van allen erge trek hadden, zijn we lekker gaan zwemmen in ’t meer, maar na 15u kwamen de buien opzetten.

Later is dat hier erg meegevallen op een paar flinke spetters na, wel is ’t erg slecht weer zuidelijker van ons naar de Alpen.

Vanmiddag hebben we de voortent weer afgebroken en de rest opgeruimd, gedoucht en daarna verder gegaan met pannenkoeken bakken, nu smaakte dat toch wel beter en erg lekker.

Na ’t eten zijn Jens en ik nog ff bij ’t station hier in de buurt gaan kijken, waar nog een paar treinen voorbij kwamen.

Morgen reizen we weer verder en pakken we hiervandaan de Romantische Straße weer verder op richting Würzburg.

Woensdag 29 juli
Eggelstetten –> Wertheim (231 km)
(Romantische Straße)

Een prachtige route is ’t geworden die Romantische Straße, grofweg via Donauwörth, Dinkelsbühl, Rothenburgh ob der Tauber, Bad Mergentheim en Tauberbischofsheim staan we nu op een camping net voorbij Wertheim, net voor Würzburg pal naast de A3.

Onderweg op een heerlijk plekje geluncht in een bos. En vanavond zitten barbecuen, maar helaas een wespennest bij de stroompaal, hebben we lekker binnen zitten eten met de airco aan, de jongens worden gek van de wespen, en zo ging ’t prima.

Eerst een rondje over de camping gewandeld en aangemeld en betaald bij de receptie, en daarna een lekker kommetje schepijs. Nu de jongens lekker naar bed.

Een mooie echte passantencamping, met toch opvallend veel Hollanders, ondanks de coronacrisis, die vooral op terugreis zijn vanuit Oostenrijk, Italië en Kroatië en naar huis reizen.
In een ‘normaal’ jaar zal dit een drukke passantencamping zijn denk ik. Wel een mooi gezicht is ’t altijd vinden wij.

Hoe we morgen gaan rijden weten we nog niet, dat gaan we straks op de kaart bekijken.

Donderdag 30 juli
Wertheim –> Wehrda (423 km)
(Klein stukje Romantische Straße)

Vandaag weer een etappe gedaan, via de B8 vanaf Wertheim, Würzburg de B27 op naar Fulda en Kassel.

Echt ook een prachtige route alleen maar binnendoor.

Onderweg ook boodschappen gedaan, met mondkapjes, hier loopt iedereen er mee in supermarkten, tankstations, recepties etc.

We zijn al op tijd een camping gaan zoeken, we waren ’t zat, en hebben een kleine camping gevonden voor een nachtje in Wehrda net voorbij Fulda vlakbij Haunetal.

Vrijdag 31 juli
Wehrda –> Boppard (223 km)

We zijn weer verder gereden, en hebben toch besloten om richting de Rijn de gaan, dus we zijn richting Gießen gereden, en zo naar Koblenz.
Een heel stuk via de autobahn en binnendoor dat hier echt wel op de route nationale in Frankrijk lijkt, en is hier in Duitsland zeker goed te doen, overigens zijn ’t ook belangrijke doorgaande routes.

We hebben een camping gevonden vlakbij Boppard en waren hier rond 2u, er was gelukkig nog een plekje vrij gekomen, dus er was gelukkig nog een plekje voor ons, maar ’t is wel erg druk, dus we hadden geluk.
Maar hebben geen last van de drukte.

Vanmiddag na ’t installeren zijn we lekker naar ’t zwembad geweest hier op de camping en hebben een verfrissende duik genomen want wat is het vandaag warm geweest!

Ook nu is het nog 30 graden ofzo, tropennachtje komende nacht belooft ’t te worden.
’t Belooft morgen ook warm te worden met morgenavond onweer.

Vanavond heb ik de voortentluifel opgezet, de jongens zijn naar bed, en nu lekker uitrusten en lezen met wat drinken.

’t Blijft prachtig langs de Rijn tussen grofweg Koblenz en Bingen, we komen hier heel graag, daarom hebben we voor deze route gekozen en blijven we hier weer een paar dagen staan.

Zaterdag 1 augustus
Boppard –> Boppard (0 km)

Zondag 2 augustus

Gisteren hadden we weinig te melden, we hebben ’t rustig aan gedaan en lekker zitten relaxen.

’t Weer was goed maar wel benauwd en eerst nog wat bewolkt en wat spetters, later klaarde ’t flink op maar wel nog steeds benauwd.

We zijn gisteren een hapje wezen eten op het terras van ’t campingrestaurant, jammer van de wespen die daar veel zaten.

Gisteravond dreigde ’t flink met onweer, heel even flink geregend maar later is ’t uiteindelijk erg meegevallen en hebben we heerlijk buiten gezeten en bleef ’t lang zwoel.

Mooie camping en lekker een paar dagen ervan genieten.
De jongens fietsen lekker, af en toe op de tablets en naar de speeltuin wij wassen wat, lezen, met koffie, thee, cola met chipjes en wij pakken af en toe de fiets.

Wat vinden jullie van onze reisupdates?

Fijne zondag.

Maandag 3 augustus
Boppard –> Boppard (0 km)

Dinsdag 4 augustus
Boppard –>
 Boppard (0 km)

Woensdag 5 augustus
Boppard –> Krawinkel (253 km)

Wij zijn weer verder gaan rijden na een paar heerlijke dagen op een camping en hebben een rondje langs de Rijn gemaakt, vanaf de camping zijn we richting Boppard, St. Goar langs de Loreley, Bacharach en Bingen via Mainz, Wiesbaden de bundesstraße op richting Limburg a/d Lahn door een prachtig bosgebied en Altenkirchen, want we hadden een camping gemikt in Krawinkel net voorbij Altenkirchen. Maar bij Limburg a/d Lahn hebben we de Autobahn genomen richting Bonn, dat schoot wat meer op.

Nadat we op deze camping zijn aangekomen blijkt helaas ’t zwembad niet open en leeg te staan i.v.m. coronamaatregelen in Nordrhein-Westfalen. En ’t kabbelend beekje is niet meer dan een beetje blubber, dus we hebben besloten hier 1 nachtje te blijven. Jammer maar helaas, dat kan ook gebeuren tijdens zo’n reis.

Donderdag 6 augustus
Krawinkel –> Düsseldorf (83 km)

Vandaag zijn we weer een klein stukje verder gereden en hebben de autobahn richting Düsseldorf genomen.

En we hebben een camping gevonden aan een meer net onder Düsseldorf in ’t plaatsje Unterbach aan de Unterbacher See, waar we 2 nachtje zouden willen gaan staan. We waren hier al rond half twaalf vanmorgen.

We hoopten hier in te kunnen zwemmen, maar we mogen vanaf de camping niet ’t water in om te zwemmen maar moet je naar een officiële strand hier net achter de camping waar wij dan wel gratis in mogen, maar daar stond een hele rij voor de kassa, waar mensen van buiten de camping ook gebruik van mogen maken. Dit allemaal i.v.m. de coronamaatregelen.

Dat zagen we niet zitten om in de rij te gaan staan en die mensenmassa op te zoeken. Dus dan maar emmers met water vullen en de jongens met water spelen.

Ook barst ’t ook hier helaas van de wespen.

Ook hebben wij naar de persconferentie zitten kijken.

Verder genieten we er van, en nu is ’t wat luchtiger geworden en de wespen zijn nu wel weg nu ’t donker gaat worden. Overigens staan hier totaal geen Hollanders op deze camping, opvallend.

Vrijdag 7 augustus
Düsseldorf –> Thuis (312 km)

We zijn vandaag weer verder gereden via Düsseldorf de A3 uit richting Arnhem en net de grens over gelijk file op de A12 en zijn we binnendoor gereden via Dieren, de Veluwe op, we wilden niet op ’t heetst van de dag thuis komen ook omdat ’t dan bij ons op de dijk zeer druk kan zijn met geparkeerde auto’s met mensen die bij ons op ’t strandje zitten en we hebben een heerlijk plekje in de bossen opgezocht in de schaduw, stoeltjes naar buiten en heerlijk bijna 2 uur in ’t bos gezeten, en enige verkoeling gevonden.

Wat was ’t vandaag warm, zo’n 33 graden. Maar dat was wel te doen in ’t bos.

Daarna zijn we verder door de bossen gereden richting Nunspeet en daar hebben we een hapje zitten eten.

En nu zijn we veilig en gezond weer thuis na een toch wel een bijzondere vakantie die toch wel in ’t teken stond van covid-19, ’t nieuwe coronavirus, met mondkapjes, onze handen wassen en desinfecteren en afstand houden dus we hebben niet de grote mensenmassa’s opgezocht.

En toch wel minder Nederlanders met caravans onderweg en op campings die toch meer hadden geboekt en geannuleerd hebben en camperaars die op de bonnefooi gaan en sneller thuis kunnen zijn in geval van grote corona uitbraken, dat is onze gedachten en vermoeden.

Maar ondanks alles kunnen we toch op een mooie rondreis terug kijken en zijn we ook dankbaar dat we sowieso naar ’t buitenland konden en mochten reizen.

Binnenkort wil ik al onze berichten die ik de afgelopen weken op Facebook gezet heb op onze site plaatsen met een iets uitgebreider fotoverslag en links van bezochte campings en gereden kilometers enz.

Ik laat ’t weten als dat online staat.

Nu weer aan de arbeid en weer centjes verdienen voor o.a. een volgende reis (je).

Ik hoop dat je een beetje met ons hebt meegereisd en dat je ’t leuk vond.