Vakantiereisverslag 2022 Reis 3

Rondreis Frankrijk/Spanje

Periode van:vrijdag 8 juli 2022 t/m zaterdag 30 juli 2022
Auto:Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo (165 PK)
Caravan:Bürstner Premio 480 TK
Door de volgende landen gereden:Nederland, België, Frankrijk, Andorra en Spanje
De route die we gereden hebben van camping naar camping met omwegen:Thuis – Boiry-Notre-Dame – Cepoy – Anse – Aimargues – Andorra la Vella – Zaragoza – Benidorm – Cambrils – Bizanet – Saint-Bauzile – Bourges – Chartres – Boiry-Notre-Dame – Thuis
Totaal aantal gereden kilometers:4977 kilometer
Meest gereden kilometers op één dag:476 kilometer (zaterdag 16 juli van Zaragoza naar Benidorm)
Door ons bezochte campings:We hebben in totaal 12 campings bezocht

3 nachten Camping Les Portes du Beaujolais in Anse (F)
6 nachten Camping Armanello in Benidorm (E)
2 nachten Camping Paille Haute in Boiry-Notre-Dame (F)

Camping Paille-Haute, Boiry-Notre-Dame, Frankrijk

1 nacht: woensdag 27 juli op donderdag 28 juli

Camping Paille-Haute, Boiry-Notre-Dame, Frankrijk
2 nachten: donderdag 28 juli t/m zaterdag 30 juli

Vrijdag 8 juli 2022, Thuis – Boiry-Notre-Dame (288 km)

We hebben 3 weken vakantie en lang naar uitgekeken en we willen naar Spanje.
Rianne heeft op vrijdag sowieso al weekend en zelf heb ik vandaag vrij gekregen, de jongens moesten vanochtend nog naar school.
Wij hebben vanochtend alles reisvaardig gemaakt, en zodra dat de jongens thuiskwamen van school hebben we een broodje gegeten en zijn we rond half 2 vertrokken.
We hebben een flinke file gehad bij Antwerpen en ook bij Lille was het flink druk. Bij elkaar een uur oponthoud gehad.
Rond half 7, 7 uur waren we op de camping in Boiry Notre Dame vlakbij Arras in noord Frankrijk en vanavond lekker de bbq aangehad en na het eten nog een stukje met Max gewandeld.
We hebben prachtig weer gehad met 27 graden.
De jongens liggen net pas op bed, we drinken zelf ook nog wat en gaan zo ook slapen.

Morgen willen we via Parijs via de Pheripherique de N7 op zien te komen richting Fontainebleau.

Zaterdag 9 juli 2022, Boiry-Notre-Dame – Cepoy (307 km)

Iedereen bedankt voor de leuke reactie’s op m’n reisverslagen.
Ik vind ’t altijd weer leuk om te delen hoe wij reizen en om jullie mee te laten reizen.
We hebben vanmorgen heerlijk buiten zitten ontbijten. Vandaag zijn we vanaf Boiry-Notre-Dame naar Parijs via de A1 gereden, dus lekker door kunnen rijden zonder files gelukkig.
Bij Parijs hebben we de Pheripherique gereden langs de westkant, waar we de Eifeltoren in de verte gezien hebben.
Daar vandaan hebben we de D7 genomen naar Villejuif en vliegveld Orly. Veel industrie en ’t viel wat tegen, voorbij Melun naar Fontainebleau werd ’t mooier.
Rond 16.30u kwamen we aan op deze camping in Cepoy net boven Montargis.
We hebben prachtig weer met rond de 28 graden.
Morgen willen we verder rijden via de “N7”, vroeger de route du soleil, helaas niet overal de N7, maar veel D routes geworden met ander nummering.
Vanavond zijn we nog even naar ’t dorpje Cepoy wezen wandelen.

Zondag 10 juli 2022, Cepoy – Anse (390 km)

Vandaag zijn we weer verder gaan rijden vanaf Cepoy, we hebben weer een mooie reisdag gehad, met allemaal de N7 op het programma met prachtig weer.
Totdat er net voor Lyon ’t motormanagement lampje gaat branden en ik merk dat ik af en toe minder power voel. Ik vermoed iets met de turbo.
Toch maar doorgereden naar Lyon en in Lyon bij een camping gevraagd of er plaats is, helaas was deze camping vol. Toen zijn we naar Anse gereden, net boven Lyon, en op deze passantencamping is gelukkig ruim voldoende plaats, waar we ook al ‘ns eerder gestaan hebben.
Op de camping toch maar de ANWB gebeld om te vragen hoe of wat. Die hebben een garage ingeroepen en die is inmiddels geweest en heeft de storing uitgelezen en zegt inderdaad helaas ook de turbo.
Nu moeten we zelf zonder caravan een testrit gaan maken met de turbo ff flink op z’n staart te trappen ook op een helling en ik heb al een Opel garage zitten googlen in Villefranche-sur-Saône, waar ik morgen naartoe ga om te proberen dit te laten maken.
Het is vervelend, maar kun je op zo’n reis ook meemaken, maar is voor mij voor ’t eerst in al die jaren dat we reizen dat ik zoiets meemaak.
We gaan ’t morgen zien.
Op deze camping kunnen we 2 nachten staan en hopelijk wordt ’t morgen verholpen, maar als het niet lukt mogen we extra nachten ‘bijboeken’.
Wel fijn dat we veilig op een camping staan.

Maandag 11 juli 2022, Anse

Dinsdag 12 juli 2022, Anse

We gaan gelukkig weer verder op reis!
Gisteren ben ik naar de Opeldealer in Villefranche-sur-Saône geweest en de receptionist heeft even onder de motorkap gekeken, hij zei dat de turbo er goed uitzag, ze hadden gisteren geen tijd om een monteur te laten kijken en een afspraak gemaakt voor vandaag om 10u. Hij (en ik nog minder, haha) sprak een beetje Engels maar met Google translate begrepen we elkaar.
Later zat ik ook te denken, dat ik vermoedelijk de motor te snel afgezet heb, en als de turbo warm is, is dat niet goed.
Gisteren ook nog contact opgezocht met m’n eigen garage, van Mill in Sliedrecht, en heb dit ook voorgelegd en dat dat waarschijnlijk is gebeurt.
Ik heb gisteren een stevige proefrit gemaakt voordat ik naar de garage ging en ook vandaag en is het niet meer gebeurt.
Vandaag weer naar de Opeldealer geweest en die hebben de boordcomputer helemaal uitgelezen en konden geen enge dingen ontdekken. Dus het zou gewoon weer goed moeten gaan en daar vertrouwen we dan maar op.
Gisteren en vandaag hebben we van de nood een deugd gemaakt en hebben verder heerlijke rustdagen van gemaakt wasjes gedraaid en veel wezen zwemmen in het mooie zwembad en we verbazen ons van de vele lege plaatsen op de camping, hoewel deze camping veel wordt gebruikt door passanten.

Vanavond met Jens even naar het treinstation van Anse geweest en de boel weer ingepakt.

Oftewel, het lijkt loos alarm, en we gaan weer door op reis gelukkig.

Woensdag 13 juli 2022, Anse – Gallarques-le-Montueux

Vandaag zijn we weer verder gaan rijden.
Eerst door Lyon, vanaf Vienne zijn we de N7 opgegaan, maar bij de plaats Roussillon hebben we boodschappen gedaan en zijn we de A7 weer opgegaan om ff lekker door te kunnen rijden, maar het was erg druk op de Autoroute met regelmatig in de ankers, omdat de Fransen een lang weekend vrij hebben i.v.m. Quatorze Julliet.
Vanaf Orange zijn we weer binnendoor gereden via Avignon en Nîmes, daarna een stuk Autoroute richting waar we nu staan, in Aimargues, tussen Nîmes en Montpellier.
In de verte horen we zware dreunen, ik vermoed een militaire oefening.
De auto heeft ’t vandaag prima gedaan gelukkig. Vandaag prachtig weer gehad, wel warm, 38 graden, maar met de airco aan in de auto was ’t goed te doen. We waren voor ons doen laat op een camping en gelijk het zwembad ingedoken.
Morgen gaan we richting Perpignan.

Donderdag 14 juli 2022, Gallarques-le-Montueux – Andorra la Vella (386 km)

Vandaag zijn we via Perpignan de N116 via Prades gereden en toen via de N20 hebben we de Col de Puymorens genomen en toen gelijk de Paso de la Case richting Andorra la Vella.
We hadden een camping in de navigatie in een klein plaatsje in Andorra gezet en aangekomen blijkt de camping definitief gesloten.
Volgende camping complet, en de 3e camping in de stad Andorra la Vella zelf hadden we gelukkig plaats maar het was wel erg laat geworden, rond 20.30u stonden we, toen moesten we nog eten.
We hebben wel een super plekje en mooi uitzicht op de stad Andorra la Vella en de bergen.
We hebben een prachtige route gereden met prachtig weer.

Vrijdag 15 juli 2022, Andorra la Vella – Zaragoza (317 km)

We hebben vandaag weer een mooie rit gemaakt, we zijn vanaf Andorra Spanje ingedoken. Via Balaguer, waar we boodschappen hebben gedaan zijn we via Lleida gereden en staan we nu op een camping in Zaragoza.
We zijn ook langs Meridiano Greenwich (Meridiaan van Greenwich) gereden, het centrale punt van noordpool tot zuidpool.
Was een mooie, maar wel een warme rit.
Toen we op deze camping stonden zijn we gelijk weer lekker het zwembad ingedoken.

Zaterdag 16 juli 2022, Zaragoza – Benidorm (476 km)

Vandaag zijn we door ’t binnenland van Spanje gereden.
Echt het ruige en dorre binnenland, waar je wel van moet houden, maar zelf vind ik ’t mooi om ’t weer ‘ns te zien. Rianne ziet liever het groenere Frankrijk, maar daar moeten we op de terugreis ook weer door heen.
Onderweg op een parkeerplaats leek ’t erop dat er wat lag te smeulen, hier zijn ze als de dood voor bosbranden, dan wordt gelijk politie en brandweer uit voorzorg ingeroepen door de pomphouder, en nat gemaakt. Nou ligt hier echt ontiegelijk veel zooi, langs de kant overal, vinden ze ’t gek dat er brand ontstaat. Er hoeft maar een stukje glas te liggen, en als een vergrootglas de zon erop staat dan hoeft er maar weinig te gebeuren en ’t gaat smeulen.
We zijn gisteren via Zaragoza, Teruel, Valencia, Gandia naar Benidorm gereden, bij elkaar hebben we 476 kilometer gereden.
En hebben we een camping gevonden aan de rand van Benidorm.
Hier blijven we meerdere nachten, hoeveel nachten zien we nog.
Toen we aangekomen waren zijn we wederom weer ’t zwembad ingedoken. Max zetten we dan in de koelere caravan met de airco aan, of we gaan omstebeurt en ligt Max heerlijk in de schaduw of onder de caravan.
Na ’t zwemmen gegrilde kip met patat besteld en gegeten, mmm en daarna weer gezwommen. We hebben zicht op de hoge flats van Benidorm en waarschijnlijk gaan we vanavond er heen lopen.
Komende dagen lekker luilakken, lezen, facebook lezen, wasjes draaien, en wat rommelen en zwemmen uiteraard. Zo komen we wel de dagen door..

Dinsdag 19 juli 2022, Benidorm

Met ons gaat het prima, alleen met de auto niet. We staan op een mooie camping in Benidorm.
Alleen zaterdag onderweg naar Benidorm begon het lampje weer te branden en had de motor weer verminderd vermogen.
Zondag toch maar besloten om maandag zelf weer een garage op te zoeken in Benidorm en een goede garage gevonden.
Gisteren de auto daar gebracht en achtergelaten en lopend naar de camping en vanmorgen via de telefoon het bericht gekregen dat toch de turbo kapot is.
Die hebben ze niet op voorraad en moet uit Barcelona getransporteerd worden.
Uiteindelijk hoopt die monteur ‘m vrijdag klaar te hebben en hopelijk kan ik de auto vrijdag gerepareerd ophalen, dus we zijn nu auto loos. Gelukkig hebben we een fiets bij om boodschappen te kunnen halen.
Tuurlijk had ik de spullen erin gelaten, achteraf had ik het eruit moeten halen voordat ik naar een garage ging, maar heb hier op de camping Nederlanders bereid gevonden om ff naar de garage te rijden voor mij om de kratten met boodschappen eruit te halen en de monteur ff face to face erover te bespreken.
Beetje kut dus eigenlijk en jammer, maar we staan gelukkig op een goede camping met een fijn plekje en een heerlijk zwembad en morgenochtend op de fiets maar boodschappen halen.
Vanavond zijn we lekker wezen uiteten in ’t restaurant van de camping.

Donderdag 21 juli 2022, Benidorm

Auto is gemaakt en de nieuwe turbo is erin gezet, en ik heb ‘m gelijk opgehaald!
De Nederlandse mevrouw op de camping heeft mij bij de garage gebracht en ik heb de auto dus opgehaald.
We hebben ook besloten om gelijk de spulletjes op te ruimen en in te pakken en weer verder te reizen.
Afgelopen dagen de camping opgezocht waar ik 20 jaar geleden ben geweest met Henri, die hier vlakbij is in Benidorm. Ook camping Zaragoza waar we vorige week waren ben ikzelf 20 jaar geleden ook geweest, ook met Henri.
Afgelopen dagen en vandaag lekker gezwommen.
Vanavond na het inpakken zijn we weer een hapje gaan eten in ’t camping restaurant.
Morgen gaan we richting Salou/Cambrils.

Vrijdag 22 juli 2022, Benidorm – Cambrils (394 km)

We staan nu op camping La Llosa in Cambrils, wat is deze camping veranderd en druk, gelukkig was er wel plek.
We zijn vanmiddag gelijk in zee gedoken, wat is het zeewater bijzonder warm volgens mij, maar zeker lekker.
En daarna in het drukke zwembad op de camping gezwommen. Deze was er in 2003 en 2005 ook nog niet.
Vanavond lekker de bbq aan en vanavond lekker chillen, de jongens zijn nu de camping over.
De auto heeft ’t vandaag goed gedaan.

Zaterdag 23 juli 2022, Cambrils

Prachtige omgeving blijft ’t, en naar onze mening waar Spanje zo leuk aan is, is het gezellige boulevard leven.
Slenteren over de boulevard met de vele restaurantjes en winkeltjes. En druk! Je kon over de koppen lopen zowat.
Vanavond zijn we gezellig naar Cambrils wezen wandelen, een super gezellig Spaans vissersplaatsje.
Vandaag hebben we een boodschapje wezen doen. Na de middag patat en paella gegeten in ’t camping restaurant.
Heerlijk gezwommen in de Middellandse Zee. En vanavond dus lekker gewandeld en een bakje schepijs gegeten.
We staan op een mooi plekje op de camping, we staan korter bij zee beetje voorbij de vaste staanplaatsen, niet links maar rechts als je de camping opkomt, op plaats 225. We kunnen de zee ook horen als het stil is op de camping.
Morgen gaan we richting Frankrijk.

España, adios! Hasta la vista!

Zondag 24 juli 2022, Cambrils – Bizanet (379 km)

We zijn weer onderweg, vanaf Cambrils zijn we de autopista opgegaan, paar keer gestopt en lekker gerelaxed op Village Catalan, een hele grote parking net in Frankrijk, gewoon een heel dorp. De reis ging voorspoedig.
We staan nu aan de voet van de Pyreneeën nabij Narbonne in het plaatsje Bizanet in de Langedoc-Roussillon. Op deze camping staan veel nationaliteiten. Carcasonne was net te ver voor vandaag.
Hier is een mooi zwembad waar we nog een duik genomen hebben.
Rianne is lekker eten aan het klaarmaken, helaas mag de barbecue niet aan i.v.m. brandgevaar hier in het droge bos. Zo lekker eten en vanavond lekker naar de vele krekels luisteren in het bos waar we nu staan en lekker relaxen.

Maandag 25 juli 2022, Bizanet – Saint-Bauzile (270 km)

Vandaag zijn we vertrokken vanaf Bizanet nabij Narbonne, we hadden eerst ’t idee via Carcasonne, Toulouse en zo naar boven te rijden, maar we zijn vanmorgen van gedachte veranderd en zijn via Millau gaan rijden en we willen wat oostelijker in Frankrijk naar boven gaan rijden.
Alleen deze keer niet over het viaduct, maar ik wou eens eronderdoor rijden en zien. Dus we zijn door Millau onder ’t viaduct gereden.
Echt prachtig om te zien.
Daarna zijn we toeristisch verder gaan rijden via La Malène, door de Gorges du Tarn, een prachtige route maar wel erg opletten voor de chauffeur. Daarna zijn we de N106 op richting Mende gereden, en we staan nu op een gemeentecamping tussen Florac en Mende langs de N106.
We hebben onderweg aardig wat wind gehad en het is voor ons doen flink afgekoeld en we zitten nu zelfs binnen, met de raampjes een stukje open. Het dreigde vanmiddag met een buitje maar we hebben maar een paar spetters gehad na 2,5 week prachtig weer. We moesten even kijken wat we ook alweer zagen vallen op het raam🤣.
Omdat ’t wat luchtiger is met veel wind wordt ’t vannacht lekker slapen.

Dinsdag 26 juli 2022, Saint-Bauzile – Bourges (397 km)

Gisteravond hadden we een vuile koekenpan in het wasteiltje buiten onder de caravan neergelegd.
Vanmorgen wou Rianne de pan afwassen maar die was al ‘schoon’, we denken dat ondeugd Max z’n kans genomen heeft en heerlijk de vette pan uitgelikt heeft😋😋🤭🤣
Na een ontbijtje zijn we het eerste kleine stukje nog binnendoor gereden, erg mooie route N106 en de N88 naar de Autoroute.
Vandaag wilden we iets meer opschieten en zijn we de saaie Autoroute verder opgegaan. Overigens was ’t eerste stuk tot Clermont-Ferrand wel mooi.
Onderweg langs een Aire bij een Mac Donalds wat eten gehaald en in de caravan op zitten eten.
We hebben op een camping gemikt in Bourges, en vonden het voor gezien voor vandaag en zitten nu lekker te relaxen. We hebben een paar stukjes vlees op de barbecue gedaan en lekker zitten eten.
Vanavond een stukje gewandeld naar ’t centrum van Bourges en een ijsje gegeten.

Woensdag 27 juli 2022, Bourges – Chartres (183 km)

Vandaag zijn we rond 10.45u vertrokken, vanaf Bourges zijn we binnendoor gereden richting Orléans door prachtige bossen over de D944, dus niet via Vierzon.
Vanaf Orléans de N154 naar Chartres en een camping in Chartres gemikt. Camping is van naam veranderd, Camping de Chartres.
Vanmiddag een boodschapje gedaan.
Vroeger reden we (met mijn ouders) met regelmaat via Chartres naar of vanaf Spanje en kon je de kathedraal altijd van ver zien staan, altijd prachtig om te zien, vanavond wou ik er ‘ns heen lopen naar ’t centrum van Chartres.
Mooi om ‘ns vlak onder deze immens grote kathedraal te staan.

Donderdag 28 juli 2022, Chartres – Boiry-Notre-Dame (383 km)

Vandaag zijn we vanaf Chartres vertrokken, we zagen de kathedraal weer staan in de verte, toen richting Dreux, Évreux, de D321 op richting Romilly-sur-Andelle (Christelle👋😉), D1 Perruel, de N31 op richting Beauvais, richting Compiègne. Mooi stukje, ook om Rouen te mijden. Onderweg zitten lunchen bij een supermarkt en ook een boodschapje gedaan.
Daarna de Autoroute A1 op richting Lille, en we staan nu op dezelfde camping in Boiry-notre-Dame als onze eerste camping 3 weken terug op de heenreis, hebben we nu deze camping ook weer gemikt.
Vanmiddag zagen we dezelfde Duitse mensen aankomen die vanmorgen naast ons stonden in Chartres ruim 300km terug, heel toevallig.
Morgen blijven we hier een dagje overstaan.

Zaterdag 30 juli 2022, Boiry-Notre-Dame – Thuis (307 km)

We zijn weer veilig thuis!
Vandaag zijn we via Cambrai, Valencienes, Brussel, Antwerpen, Breda en Gorinchem naar huis gereden.
We hebben nagenoeg geen files gehad en de reis ging vandaag zeer voorspoedig.
We kunnen op een mooie reis terugkijken, met helaas stukken en oponthoud met de auto. Het doel was eigenlijk richting Bolnuevo bij Cartagena te gaan reizen, maar dat is helaas niet gelukt.
We kijken ook terug op een toch wel hete reis, het was met name in Spanje erg warm, soms wel iets te veel van het goede, maar we hebben geen regen gehad, 3 weken alleen maar zon.
Een mooie reis en we hebben erg veel gezien. We hebben bijna 5000 kilometer gereden waarvan het meeste met de caravan, en ook veel binnendoor.
Vanaf maandag mogen we weer aan de slag om centjes te gaan verdienen voor o.a. een nieuwe reis.

Iedereen bedankt voor het ‘meereizen’ en de leuke reacties.