Vakantiereisverslag 2021 Reis 1

Rondje Nederland

Periode van:donderdag 22 juli t/m zaterdag 7 augustus
Auto:Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo (165 PK)
Caravan:Bürstner Premio 480 TK
Door de volgende landen gereden:Nederland en België
De route die we gereden hebben van camping naar camping met omwegen:Thuis – Hoeven – Groede – Brielle – Julianadorp aan Zee – Sint Annaparochie – Westernieland – Stadskanaal – Den Ham – Aalten – Slenaken – Ransdaal – Ell – Thuis
Totaal aantal gereden kilometers:1837 kilometer

1 nacht, woensdag 4 augustus op donderdag 5 augustus

Camping Landgoed Lemmenhof, Ell, Nederland
2 nachten, donderdag 5 augustus t/m zaterdag 7 augustus

Mede door de coronapandemie, maar vooral dat we een andere auto aangeschaft hebben en daardoor ik een BE rijbewijs nodig had, en deze moest gaan halen, konden we pas later op reis.
Door de lockdown van afgelopen maanden en de avondklok konden en mochten rijscholen geen lessen geven en ’t CBR legde ook geen examens af, waardoor een wachtlijst is ontstaan, daardoor kon ik ook pas 21 juli examen doen, oftewel in onze vakantie. We hebben daarvoor gekozen.

Maandag 5 juli heb ik in de avond bij een rijschool een hele avond gelest, dat ging hartstikke goed voor een eerste rijles met aanhanger. Maar ja, ik heb ervaring genoeg, maar helaas is ervaring geen bewijs.

Op woensdag 21 juli moest ik om 8u gaan lessen tot 11.15u en daarna om 11.40u op voor m’n examen….

Maar voordat ik examen kon doen, zijn we eerst daagjes uitgegaan met de losse auto.

Zaterdag 17 juli
Thuis –> Veluwe –> Thuis

Met de losse auto rondje Veluwe met aansluitend uiteten bij een Van Der Valk restaurant in Emmeloord, en na het eten weer over de Veluwe in de schemer wild spotten. We kwamen pas in de nacht thuis, met z’n allen gelijk naar bed.

Zondag 18 juli

Maandag 19 juli
Thuis –> Almkerk –> Thuis

Vandaag de caravan schoongemaakt

Dinsdag 20 juli
Thuis –> Rucphen –> Thuis

Bij De Vossenhoek caravan & recreatie in Rucphen door de kampeerwinkel gelopen, daarna boodschapjes gehaald, en in de Rucphense bossen gezeten en lekker zitten picknicken.

Woensdag 21 juli
Thuis

Vandaag praktijk examen BE rijbewijs -> GESLAAGD!

Donderdag 22 juli
Thuis –> Hoeven (70 km)

Voor ons een apart begin van onze vakantie, maar dat heeft verschillende redenen.

In mei hebben we besloten een andere auto aan te schaffen en we hebben gewikt en gewogen en besloten een Opel Zafira aan te schaffen. Maar dat betekent wel dat we een zwaardere auto hebben en het maximale totale massa is 2340kg. Onze caravan mag maximaal 1300kg hebben. Dan kom je totaal op 3640kg. Dat betekend dat de combi 140kg te zwaar is met alleen B rijbewijs. En als er wat gebeurt, ook al is het onze schuld niet, zijn we niet verzekerd.
Dat risico durfden we niet te nemen.
Dus een rijschool uitgezocht die op een zo kort mogelijke termijn een plaatsje had voor het examen en dat was 21 juli.

De vraag wordt met regelmaat gesteld, heb je dan altijd illegaal met de caravan gereden?

Nee, we hebben voorgaande jaren altijd auto’s uitgezocht die samen met de caravan onder de 3500kg maximale totale massa uitkwam. Zoals met de Opel Astra bleef de combi onder de 3500kg.

Gisteren (woensdag 21 juli) mocht ik eindelijk afrijden en ben ik geslaagd, waar we superblij mee zijn.

Gelijk woensdagmiddag op het gemeentehuis het nieuwe rijbewijs met spoed aangevraagd en vanmiddag na 16u kon ik m’n nieuwe BE rijbewijs ophalen.

Ondertussen wel de caravan opgehaald en ingeladen, en vanmiddag eindelijk aan onze reis begonnen.

Ook gooit de corona pandemie weer roet in het eten met vele besmettingen in Nederland met als gevolg dat reizen naar Duitsland of Frankrijk helaas nagenoeg onmogelijk is door dat we alleen de eerste prik hebben, anders hadden we dat van plan geweest. Op zondag 8 augustus mogen we voor de 2e prik, onze laatste dag van de vakantie.

We hebben besloten om een rondje Nederland te gaan maken, met kleine uitstapjes over de grens. Vanmiddag zijn we rond 16.30u van huis vertrokken en zonder vertraging rond 18u aangekomen in Hoeven op camping Polderzicht. Lekker de barbecue aangezet en de eerste overnachting in de caravan op een camping is een feit.

Morgen gaan we Zeeland in.

We gaan proberen om ook van deze reis een mooi reisverslag van te maken, zodat jullie weer mee kunnen reizen.
Vorig jaar kregen we daar leuke reacties op en ook vanmiddag kreeg ik de vraag of we weer te volgen zijn.

Vrijdag 23 juli
Hoeven –> Groede (184 km)

Met ’t prachtige weer is Nederland zeker een mooi land, we hebben weer een mooi ritje gemaakt nadat we eerst op ’t gemakje hebben zitten ontbijten, zijn we vanaf Hoeven, klein stukje door België via Antwerpen, door de Liefkenshoektunnel weer in Nederland via Hulst, Zaamslag, Terneuzen, Biervliet, Hoofdplaat, waar we een prachtig lunchplekje gevonden hebben en met behulp van een app een camping gezocht en gebeld hebben zijn we daarna via Breskens, naar Cadzand-Bad geweest, waar we ook ff uitgestapt zijn, oftewel het zuidwestelijkste puntje van Nederland. En daarna naar camping Het Platte Putje in Groede gereden waar we eerder naar gebeld hebben.

We kunnen op een mooie dag terugkijken.

Morgen rijden we richting de Brouwersdam.

Zaterdag 24 juli
Groede –> Brielle (144 km)

Vandaag zijn we via de Zeelandbrug gereden en zijn op de Brouwersdam geweest en hebben daar een paar uur heerlijk gestaan, met een bak koffie en thee, en een hapje zitten eten.

De jongens hebben nog met hun voeten in het water gestaan en gespeeld. Helaas viel ’t weer ons wat tegen, maar wel droog, we mogen niet mopperen.

In Brielle hebben we een camping gevonden en net toen we stonden begon ’t helaas te regen en te onweren, wel is ’t ff droog geweest maar nu regent ’t alweer een paar uur helaas.

Morgen rijden we richting Noord-Holland.

Zondag 25 juli
Brielle –> Julianadorp aan Zee (204 km)

Bij toeval maar eigenlijk had ik ook een hoopje dat ik camperaars zou zien op de camping in Brielle die ik al een tijdje op YouTube volg, heel grappig hadden we een plaatsje naast hun mooie camper. En heb een praatje gemaakt.

Vandaag zijn we bij Brielle over gevaren naar Rozenburg en zijn we via Den Haag, Wassenaar, Noordwijk, Zandvoort, IJmuiden weer over gevaren naar Beverwijk, vrijwel allemaal binnendoor naar Schoorl gereden. We hebben onderweg een heerlijk ijsje gegeten en daarna doorgereden naar camping De Zwaluw in Julianadorp aan Zee.

Begin van de avond een buitje gehad.

Na de bui vanavond heerlijk naar ’t strand geweest, bij een mooie zonsondergang.

Maandag 26 juli
Julianadorp aan Zee –> Sint Annaparochie (118 km)

Vanmorgen op het gemak zitten ontbijten en nog ff naar het strand geweest, maar onweer dreigde, en we moesten voor 12u van de camping af zijn, toen zijn we naar Den Helder gereden, waar we hebben zitten lunchen vlakbij de boot naar Texel. Ook daar onweerde ’t en met wat regen erbij.

Toen zijn we via de Afsluitdijk naar Harlingen gereden, waar we lekker wat hebben zitten drinken en eten.

Daarna zijn we naar de volgende camping gereden, waar we ook buien hebben gehad helaas. Maar met eten hebben we aardig buiten kunnen zitten.

Weer een mooie vakantiedag ondanks het buiïge weer.

Noord-Brabant, Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland hebben we tot nu toe gehad en nu zijn we in Friesland…

Dinsdag 27 juli
Sint Annaparochie –> Westernieland (88 km)

Vandaag een prachtig ritje gemaakt vanaf Sint Annaparochie, we hebben bij de boot gestaan naar Ameland die we weg hebben zien varen en daarna zijn we via Nationaalpark Lauwersmeer gereden.

We hebben heerlijke vis zitten eten bij de visafslag in Lauwersoog, echte lekkere verse vis.

Hiervandaan gaat weer een boot naar Schiermonnikoog die we wederom weg hebben zien varen.

Daarna zijn we doorgereden door ’t mooie Groningse landschap en boodschapjes gedaan in het plaatsje Leens en daarna naar een camping gereden in Westernieland. Vanmiddag aan de Waddenzee gekeken op de fiets en ook vanavond met Jens wezen fietsen en op een boerderij wezen kijken.

Afgelopen nacht hebben we veel regen gehad maar vandaag hebben we prachtig weer gehad zonder buien, maar de lucht begint nu wel te betrekken en ik vermoed wel dat we buien krijgen vanavond en vannacht.

Oftewel een prachtige dag gehad.

Woensdag 28 juli
Westernieland –> Stadskanaal (124 km)

Vandaag zijn we op de Noordkaap geweest, zo wordt ook ’t het noordelijkste puntje van het vasteland van Nederland genoemd waar een monument staat.

Daarna zijn we naar Delfzijl gereden en hebben daar zitten lunchen.

Daarna zijn we doorgereden naar een zeehondenuitkijkpunt, waar we zeehonden hebben gezien.

Vanmiddag waren we al bijtijds op camping De Kapschuur in Stadskanaal en hebben de voortentluifel opgezet, oftewel we hebben besloten om hier een paar dagen te blijven. Vanavond lekkere pannenkoeken gebakken en gegeten.

We hebben weer lekker weer gehad, wel een boel wind, maar we hadden de tent net staan toen we een flinke bui kregen. Vanavond is de wind weggevallen en ’t is nu rustig weer, wel koelt ’t af.

We mogen weer niet mopperen.

Vrijdag 30 juli
Stadskanaal –> Stadskanaal (111 km zonder caravan)

Gisteren zijn we lekker op deze camping gebleven. Lekker gelezen, boodschapje gedaan, wasje gedraaid en lekker zitten chillen.

Vanmorgen wederom lekker zitten chillen, vanmiddag de auto gepakt en via Borger de Hunebed Highway (N34) gereden, via Schoonloo, Grolloo en via Westerbork weer terug gereden.

Onderweg bij de grootste hunebed geweest in Borger waar we zeer toevallig voor mij een oude bekende tegenkwamen, leuk je weer te mogen ontmoeten na 23 jaar.

Een ijsje gegeten in Schoonoord en daarna zijn we in voormalig kamp Westerbork geweest, is indrukwekkend om dat te zien, maar pfff wat een eind lopen van de parking naar het monument en weer terug.

Het weer heeft gisteren en vandaag aardig mee gezeten. Gisteren veel wind en wat buitjes gehad en vandaag was het rustig weer en droog. We waren net terug op de camping kregen we een bui en nu weer een buitje zitten we heerlijk in de caravan met een bakje thee en de tv aan. Vannacht wordt veel wind verwacht, we gaan het zien.

Zaterdag 31 juli
Stadskanaal –> Stadskanaal (44 km zonder caravan)

Zondag 1 augustus
Stadskanaal –> Den Ham (125 km)

Vandaag zijn we weer verder gereden.

We zijn vanaf Stadskanaal naar Borger, Westerbork, Wijster, Spier, Lhee, Ansen bij Ruinen ’t Dwingelderveld ingereden en hebben we wat gegeten en een bakje gedaan, helaas hadden we flinke buien. Onderweg ook lekker schepijs gegeten in de caravan in Ruinen.

Daarna verder gereden via Zuidwolde, Balkbrug en Ommen, allemaal via kleine weggetjes door ’t prachtige Drenthse landschap naar Den Ham in het mooie Twente, waar we nu op camping Kuupershoek 1 overnachting gaan doen.

De jongens konden op deze camping zich ook weer prima vermaken met schommelen, skelteren en op een pony rijden en borstelen.

We zijn met regen vertrokken, in de regen de boel reisvaardig moeten maken, en onderweg flinke buien gehad. Op deze camping vertelde de eigenaar dat bij Hardenberg op een camping wateroverlast was. Maar toen we op de camping waren hebben we droog weer gehad en vanavond is het lekker opgeklaard maar ’t koelt wel af, straks lekker gezellig de caravan in.

Maandag 2 augustus
Den Ham –> Aalten (104 km)

Vandaag zijn we via de Hellendoorn, Nijverdal, door de Sallandsche heuvelrug gereden, een prachtig natuurgebied.

Via Eibergen, in Groenlo boodschappen gedaan, zijn we naar Winterswijk gereden. Op het terrein van Obelink hebben we eerst zitten lunchen, en weer een camping gebeld voor een plekje en daarna zijn we de winkel in gegaan. Bij Obelink is wel alles te vinden als het om kamperen gaat. Maar wij vonden het erg groot en vrij druk. Maar leuk om er ‘ns geweest te zijn. Ook stonden veel andere mensen met hun camper/caravan geparkeerd. Leuk om te zien.

Daarna naar de camping gereden in Aalten vlakbij Winterswijk.

We hebben goed weer gehad zonder buien, op een paar spetters na in Groenlo.

Dinsdag 3 augustus
Aalten –> Slenaken (Hoogcruts) (220 km)

Vandaag weer een rit gedaan. We zijn via Arnhem, Nijmegen de N271 opgereden bij Groesbeek en we hebben de N271 helemaal gevolgd tot aan Roermond. Een prachtige route door ’t Limburgse landschap en een stukje langs de Maas.

Bij Nationaalpark De Maasduinen in de caravan een hapje gegeten vlakbij ’t bezoekerscentrum en ff gewandeld met de jongens.

Voor Roermond zijn we in Swalmen naar de Max Verstappen store geweest. Lag op de route dus ff binnen geweest. Maar de spullen zijn er erg duur, we hebben maar niks gekocht want €80,- voor een jasje is wat ons betreft veel te duur, wel ff gepast voor een foto. Maar zeker leuk om er binnen geweest te zijn.

We zijn daarna gelijk verder gereden naar de camping in het buurtschap Hoogcruts, in Slenaken helemaal in het zuiden van Zuid-Limburg, niet ver van de Belgische grens. Het heeft hier vandaag flink geregend want op deze camping is het aardig zompig, flinke plassen, maar we hebben een goed plaatsje gevonden zonder hoeven te slippen.

We hebben nagenoeg geen buien gehad, hooguit een paar spetters. En nu is het hier flink opgeklaard, maar ’t koelt wel af.

Woensdag 4 augustus
Slenaken (Hoogcruts) –> Ransdaal (75 km)

Na een heerlijk ontbijtje in de zon en foto’s van de mooie koeien en boerderij vandaag een klein rondje zuid Zuid-Limburg gedaan, via de Vaalserberg zijn we op ’t drielandenpunt geweest, en zijn we op ’t hoogste punt geweest van Nederland, een prachtig uitzicht vanuit de toren.

Bij ’t restaurant waar we de combi geparkeerd hadden, hebben we heerlijk ijs gegeten en zijn we daarna door Maastricht en door Valkenburg gereden.

We hebben een camping nu in Ransdaal gevonden. De campingeigenaar heeft voor ons een alternatief plaatsje gegeven omdat hij ons niet op de camping wil, het gras is hier ook erg drassig en al het gras kapot gaat, omdat het hier gisteren erg veel heeft geregend. Prima plaatsje.

We hebben heerlijk weer gehad en vanmiddag was ’t ff broeierig, maar nu is het afgekoeld. De lucht dreigde wat en nu wat gespetter, maar het lijkt nu mee te vallen.

Donderdag 5 augustus
Ransdaal –> Ell (64 km)

Heerlijk dagje gehad met prachtig weer zijn we vandaag na een ontbijtje via Kerkrade, Landgraaf, langs de Brunsummerheide via Sittard, Susteren, Maaseik, Ittervoort(NL) waar we in Ittervoort een boodschapje hebben gedaan in Ell terechtgekomen.

We waren lekker optijd op een camping in Ell en hebben heerlijk zitten chillen en van het mooie weer zitten genieten.

Morgen blijven we hier een dagje staan.

Vrijdag 6 augustus
Ell –> Ell (0 km)

Zaterdag 7 augustus
Ell –> Thuis (130 km)

Vandaag onze laatste etappe gemaakt van dit Rondje Nederland, op het gemakkie zitten ontbijten, de jongens nog ff gespeeld, camping betaald, en we zijn rond 11u vertrokken vanuit Ell. Onderweg een hapje zitten eten en we waren rond 14u thuis.

We kijken terug op een geslaagde reis. Totaal hebben we 1837 kilometer gereden, merendeel binnendoor.

We waren bang dat veel campings vol waren i.v.m. de pandemie omdat daarom veel mensen in eigen land blijven maar het viel ons mee.
We hebben veel kleine/boerencampings uitgekozen via ACSI campingboek of de app Archies, ’s morgens belde ik de camping op of er voor die avond plaats was waar we dan naartoe reden.

Nu scheelde het wel dat we vaak voor 1 nachtje bleven en dat dan dikwijls plek is.

We hebben gelukkig geen schade gereden, helaas is wel een voetje van een uitdraaisteun gesneuveld met moveren omdat we in een kuiltje stonden. Onze nieuwe auto heeft ’t ook perfect gedaan.

Rond 14u waren we thuis, de boel uitgeladen en de wasmachine staat te draaien. De caravan helemaal uitgeladen we gaan ‘m nog schoonmaken en gereed maken voor een volgende trip die Henri met moeders gaan maken met de caravan.

Het weer is ons meegevallen, we hebben geen verregende dagen gehad gelukkig, en voor Nederlandse begrippen hebben we aardig weer gehad.

Een geslaagde reis en we hopen dat jullie een beetje met ons mee hebben gereisd en dat jullie onze reisverslagen weer leuk vonden.

Binnenkort ga ik de verslagen op onze site plaatsen.