Vakantiereisverslag 2019 Reis 2

Grote rondreis door westelijk Frankrijk en een klein stukje Spanje

Periode van:zaterdag 20 juli 2019 t/m vrijdag 9 augustus 2019
Auto:Opel Astra station wagon 1.8 16v (140PK)
Caravan:Bürstner Premio 480 TK
Door de volgende landen gereden:Nederland, België, Frankrijk en Spanje
De route die we gereden hebben van camping naar camping met omwegen:Thuis – Hellevoetsluis – Brouwersdam – Neeltje Jans – Middelburg – Terneuzen – Oostburg – Brugge – Dunkerque – Calais – Sangatte – Boulogne-sur-Mer – Abbeville – Les-Andelys – Vierville-sur-Mer – Brest – St. Reine-de-Bretagne – Pons – Biscarosse-Plage – Lumbier – Capvern – Castillonnès – Châteauroux – Vert-en-Drouais – Boiry-notre-Dame – Thuis
We hebben in totaal een record aantal van 13 campings bezocht!

Locatie’s waar we langer dan 1 nacht zijn gebleven:

Camping Le Paille Haute, Boiry notre Dame, Frankrijk
woensdag 7 t/m vrijdag 9 augustus

Zaterdag 20 juli
Thuis –> Sangatte (351 km)

Onze eerste stop en gelijk ons ontbijtje met bakkie koffie en thee op de brouwersdam. We gaan op reis naar Frankrijk..

Zondag 21 juli
Sangatte –> Les Andelys (284 km)

Vandaag weer op ons gemak verder getrokken, vanaf Sangatte via Amiens en Beauvais en Gisors vlak langs Ecós en vlakbij Flipou (vlaklangs een oud penvriendin Christelle) en zijn we in Les Andelys op een mooie camping beland voor een nachtje met een heerlijk zwembad waar we lekker hebben gezwommen. We hebben weer een prachtige route gereden langs ’t kanaal waar we Groot-Brittannië hebben zien liggen en daar vanaf Boulogne sur Mer via de autoroute en route nationale naar deze camping. Onderweg hebben we lekker geluncht op een picknickplaats. Morgen gaan we richting Caen en Omahabeach naar de D-Day stranden kijken.. Nu lekker de barbecue aan en zo lekker hapje eten..

Maandag 22 juli
Les Andelys –> Vierville-sur-Mer (240 km)

Vandaag zijn we weer verder gereden langs Rouen en Le Havre en net boven Caen door Ouistreham wilden we helemaal langs de kust uit maar dat was met de caravan bijna niet te doen, was wel mooi maar ging te lang duren naar ons zin en hebben we de N13 gepakt wat gelukkig stuk beter ging richting Bayeux, hier blijven we een paar nachten staan in Vierville sur Mer, op deze camping hebben we uitzicht op Omahabeach van de D-Day stranden en veel paragliders..

Dinsdag 23 juli:

Net zitten ontbijten, wasmachine staat te draaien, baksie koffie en thee en genieten van een rustdag, vanmiddag zwemmen in ’t zwembad op de camping en genieten van ’t prachtige weer met prachtige omgeving. Genieten van de vrijheid dat we mogen hebben…

Woensdag 24 juli
Vierville-sur-Mer –> Brest (414 km)

Vandaag zijn we weer verder gereden, vanaf Vierville sur Mer, via Mont Saint Michel met een kasteel op een eiland waar we hebben zitten lunchen, mooi om te zien, maar dichterbij konden we niet komen met auto en caravan. Daarna zijn we weer verder gereden naar Brest, bijna het meest westelijke punt van Frankrijk, waar we rond 17.30u aangekomen zijn, voor ons doen laat, maar we wilden deze camping vandaag mikken zodat we hier een paar nachten kunnen blijven. Wel wespen komen we helaas net tot de ontdekking. Deze camping ligt bij zee, waar we vanavond nog naartoe zijn gewandeld, maar een lekker zandstrand ontbreekt hier helaas, maar wel erg mooi hier..

Vrijdag 26 juli
Brest –> St. Reine-de-Bretagne (262 km)

Onze plek op de camping in Brest was weer voor anderen gereserveerd dus wij konden niet langer blijven, maar dat wisten we al bij aankomst. We zijn weer vertrokken en we hebben onderweg in Brest, of eigenlijk een buitenwijk boodschappen gedaan bij een grote Leclerk supermarkt, waar je al snel bijna 2 uur kwijt bent. Daarna zijn we verder gaan rijden richting Nantes, langs de zuidkant van Bretagne, maar we zijn al lekker bijtijds een camping gaan zoeken weer met behulp van de navigatie en zijn we terechtgekomen op camping Le Deffay in Pont Chateau. Hier hebben we lekker een hapje zitten eten in ’t restaurant bij de camping. Het was niet warm, een graadje op 22, en we kwamen met regen aan op de camping, waar we 1 nachtje blijven. Heel ander weer op dit ogenblik als in Nederland. Warm genoeg wat ons betreft en we treffen ’t tot nu toe. Morgen gaan we weer verder richting Bordeaux

Zaterdag 27 juli
St. Reine-de-Bretagne –> Pons (319 km)

Hier blijven we voor een nachtje, beetje gedateerd zwembad en voor hoogseizoenbegrippen niet druk op deze camping. Morgen richting Arcachon aan de Atlantische Oceaan..

Zondag 28 juli
Pons –> Biscarrosse-Plage (196 km)

Vandaag weer verder gereden via Bordeaux, Arcachon en Biscarrosse zijn we in Biscarrosse-Plage op een camping beland, mooie maar drukke reisdag gehad, druk op de weg richting deze stranden hier in Frankrijk en de route naar Spanje. Mooie route het laatste stuk naar deze camping door de beboste duinen. Hier blijven we weer een paar dagen staan met een beter zwembad op de camping dan op de vorige camping en de stranden van de Atlantische Oceaan op loopafstand hier vandaan waar we proberen morgen naartoe te gaan en een kijkje te nemen. Nu het stil is geworden op de camping is de zee goed te horen. Lekker de tentluifel gezet, en nu lekker een paar dagen uitrusten..

Dinsdag 30 juli:

Er zijn wat kleine buitjes vandaag en lekker warm is het niet, ’t is wat aan de kille kant, maar we komen de dag wel door, wasje draaien, boodschapjes gedaan, de jongens fietsen en lezen wat, en ’n lekker eitje gebakken en vanmiddag rustig aan doen en we zien ’t wel. Zwemmen in ’t zwembad gaat ‘m vandaag helaas niet worden ben ik bang. Vanmiddag zijn Lars, Jens en ik nog even op het ’t strand wezen kijken op de fiets, waar de zee toch behoorlijk wild was met flinke golven, en vanavond lekker gekookte aardappeltjes met gebakken champignons en gebakken rode uitjes met hamburgertje en biefstukjes en na het eten een lekker soepkommetje schepijs. Vanavond zelf nog op de fiets naar ’t plaatsje wezen fietsen waar het erg gezellig is met terrasjes en eettentjes met muziek en dans. Leuk en toeristisch ook voor de jeugd.

Donderdag 1 augustus
Biscarrosse-Plage –> Lumbier (E) (321 km)

Vandaag zijn we weer vertrokken, Lars en Jens willen bergen zien, dus hebben we besloten om via Spanje te gaan rijden door de Pyreneeën heen, en zijn we via Irun de grens over gegaan richting San Sebastian en Pamplona zo het prachtige binnenland van Spanje in. Nu zijn we net op een camping in Lumbier. Vanmorgen zijn we door buien later vertrokken dan in eerste instantie de bedoeling was, en het was maar een graadje of 16, en nu met zon rond de 28 graden is het weer lekker warm. Net hebben we ook weer een onweersbui gehad. Morgen gaan we dwars door de Pyreneeën zo Frankrijk weer in.

Vrijdag 2 augustus
Lumbier (E) –> Capvern (F) (255 km)

Vandaag zijn we vanaf Lumbier in Spanje langs een prachtig meer gereden richting Jaca, via Sabiñáigo en Ainsa naar Bielsa door de Bielsatunnel (zware col voor de auto met een zeer steil stuk klimmen en flinke afdaling van ook zeker 10 of 11%) Frankrijk weer in, langs de voet van de Col d’Aspin en de Tourmalet (Bekend van de Tour de France) door Arreau staan we nu op een camping in Capvern/Lannemezan. Zeer mooie maar vermoeiende zware dag geweest om te rijden.

Zaterdag 3 augustus
Capvern –> Castillonnès (245 km)

Vandaag zijn we weer verder gereden, vanaf Capvern hebben we in Tarbes boodschappen gedaan bij een Intermarché voordat we de N21 opgingen. Daarna zijn we route nationale gaan rijden de N21 op. De bedoeling is om deze te gaan rijden tot aan Limoges. Daarna weten we nog niet hoe we verder gaan rijden, maar dat zien we morgen wel. We staan nu in Castillonnès, net boven Villeneuve sur Lot en richting Bergerac bijna of in de Dordogne. Mooie rit was ’t vandaag. Rond 16u waren we op deze camping en bij deze gemeente camping is vlakbij een zwembad, waar we gelijk naartoe zijn gegaan, want ’t was een warme dag vandaag (bijna 30 graden) en de jongens wilden zó graag zwemmen.. Daarna pannenkoeken gebakken en de jongens eigenlijk veels te laat naar bed..

Zondag 4 augustus
Castillonès –> Châteauroux (300 km)

De N21 is officieel helemaal vanaf Lourdes (aan de voet van de Pyreneeën) tot aan Limoges totaal bijna 400 km. Het stuk vanaf Tarbes hebben wij tot aan Limoges helemaal bereden, totaal 386 km allemaal binnendoor gehobbel, maar zeker de moeite waard met dorpjes met kerkjes en kasteeltje die we langs deze route hebben gezien. Echt heel mooi. Maar zelf was ik ook weer blij dat we vanaf Limoges de autoroute konden pakken en iets minder hoefden op te letten en lekker door konden rijden. Maar zeker geen spijt, is echt leuk rijden. Er stond vanmiddag behoorlijke wind en een buitje gehad, het is nu ook knap benauwd en ’t zou me niks verbazen als we nog een buitje gaan krijgen vanavond of vannacht. Vanmiddag op een mooie camping terecht gekomen in Châteauroux, in de buurt hier is een zwemvijver met ook een zwembad bij de camping en het weer is morgen goed, we hebben besloten hier 2 nachtjes te blijven zodat we morgen een dagje kunnen uitrusten en rommelen.

Maandag 5 augustus:

Maandag wasdag, beddengoed luchten, de jongens fietsen, naar de speeltuin, de camping al 25x rondgefietst, door het park buiten de camping rondgefietst, oftewel, die hebben ’t prima naar hun zin, zo zwemmen in het zwembad, en lekker relaxen. Deze dag komen we wel door..

Dinsag 6 augustus
Châteauroux –> Vert-en-Drouais (274 km)

Vandaag zijn we weer verder gereden, vanaf Châteauroux route nationale tot aan Orléans, in Orléans boodschappen gedaan, daarna stukje A10 richting Parijs zijn we de N154 richting Chartres gereden met de mooie kathedraal die je van ver kan zien, blijft mooi, alleen jammer dat ’t er met bakken uit kwam, wat ’n water op de weg, was goed oppassen. We hebben nu een kleine camping gevonden en het is aardig opgeklaard gelukkig, dus de barbecue kan weer lekker aan. We houden ’t weer nauwlettend in de gaten, maar het ergste wordt richting Lyon en verder oostelijk Frankrijk verwacht en hier ten westen van Parijs lijkt ’t mee te vallen en hebben we vanmiddag ’t ergste gehad. We houden Meteo France in de gaten..

Woensdag 7 augustus
Vert-en-Drouais –> Boiry-notre-Dame (329 km)

Nu staan we in Boiry Notre Dame op de camping vlakbij Arras. Een druk bezochte passantencamping. Vandaag een mooie route gereden route nationale via Dreux, Rouen over de autoroute zo richting Amiens en daar de A1 op, de route van Parijs af richting Lille. Vandaag een bak met wind gehad onderweg, blijft opletten maar het ging weer goed. Hier blijven we een paar nachtjes staan. Zo, nu eerst een …  (Zie onderstaande campermerk: “Bavaria”)

Donderdag 8 augustus:

We doen ’t niet snel, tegen m’n principes in, maar we stonden net op een doods stukje waar we net niks zagen. Maar de mogelijkheid was er en dit is een echte passantencamping waar ’t vermoedelijk erg druk gaat worden vanmiddag, we gaan op pole position zitten, zien we iedereen binnenkomen, hebben we wat te zien straks..

Vrijdag 9 augustus
Boiry-notre-Dame –> Thuis (304 km)

We zijn weer veilig thuis na een fantastische mooie rondreis door het mooie Frankrijk, en we hebben deze rondreis de hele westelijke kust uitgereden, via Sangatte, nabij Calais, door Normandië naar Les Andelys, stukje langs de Seine, via de D-Day stranden, naar het meest westelijke puntje van Frankrijk in Brest, waar het in Nederland en Frankrijk 40 graden en heter was, zijn wij die hitte aardig ontsprongen met een graadje of 24 in Brest, en daarna via Nantes en Bordeaux naar Biscarrosse-Plage aan de kust van de Atlantische Oceaan, stukje Spanje meegepikt zodat we van noord tot zuid de Franse westkust gereden en gezien hebben, en via Spanje met de prachtige bergen van de Pyreneeën via San Sebastian, Pamplona, Jaca en Insa, weer Frankrijk in getrokken via de Bielsatunnel met een flinke col vooraf en via de Dordogne route nationale weer naar het noorden gereden. We hebben genoten en veel gezien door deze toertocht, waarbij we bijna 4100 kilometer alles met de caravan erachter hebben gereden zonder ziekte, stukken of ongelukken en ook goed weer gehad zonder hitte of noodweer. De reisdagen waren niet zo lang. ’s Morgens voordat we gingen toeren ontbeten we op ons gemak en vertrokken meestal tussen half 10 en 10u en na een reisdag konden we meestal nog een zwembad induiken die veel aanwezig waren op campings die we gemikt hadden. Totaal hebben we een record aantal van 13 campings bezocht!

Zaterdag 10 augustus:

Als afsluiting van een geslaagde vakantie zijn we lekker wezen uiteten, dat smaakte als vanouds weer prima bij Van Der Valk, deze keer in Gilze-Rijen.