Alle info over onze auto’s en de caravan

Alles over de satelliet Astra1 en Astra3 Canal Digitaal
Aansluitschema 7- en 13-polige stekker
Apparatuurr en onderdelen in of aan de auto en caravan
Belading
Losbreekkabel

Opel Astra J 1.4 Turbo 140 PK 103 kW 200 Nm Hatchback (2014)
Massa rijklaar: 1393 kg
Massa ledig voertuig: 1293 kg
Technische max. massa voertuig: 1945 kg
Toegestane max. massa voertuig: 1945 kg
Maximum massa samenstel: 3300 kg
Aanhangwagen geremd: 1400 kg
Aanhangwagen ongeremd: 680 kg

Technisch totaalgewicht combinatie: 1945 kg + 1400 kg = 3345 kg
Totale lengte combinatie: 714cm + 442cm = 11,56 meter
Totale breedte: 2,33 meter
Totale hoogte incl. evt. fietsen op dak van de auto: 2,90 meter

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo 140 PK 103 kW 200 Nm MPV 7p. (2017)
Massa rijklaar: 1613 kg
Massa ledig voertuig: 1513 kg
Technische max. massa voertuig: 2340 kg
Toegestane max. massa voertuig: 2340 kg
Maximum massa samenstel: 3950 kg
Aanhangwagen geremd: 1550 kg
Aanhangwagen ongeremd: 750 kg

Technisch totaalgewicht combinatie: 2340 kg + 1400 kg = 3740 kilo
Totale lengte combinatie: 714cm + 467cm = 11,81 meter
Totale breedte: 2,33 meter
Totale hoogte incl. evt. fietsen op dak van de auto: 2,90 meter

Apparatuur en onderdelen in of aan de auto en caravan:Datum aanschaf:Type apparaat:
AL-KO stabilisatorkoppeling AKS 30042023Stabilisatorkoppeling
Crespo Compact2019Campingstoelen
Dethleffs C’Go 495 QSK2023Caravan
Dometic Freshjet 1700 airco2023Airco
Emuk caravanspiegels
Caravanspiegels voor Opel Zafira
Caravanspiegels voor Opel Astra
2023Caravanspiegels
Enduro 303A Mover2023Mover
G3 Hydra 320Dakkoffer
Google Chromecast2018Mediaplayer
Hapro Cronos dakdrager staal2013Dakdragers
Mestic MWD-3802018Caravanwasmachine
PowerXtreme X20 Accu2023Moveraccu
Reich caravan Weight Control Caravanweger2023Weegschaal
Salora Travel LED9109CTS22024HD Televisie
Thetford toilet C200S2023Caravantoilet
Thetford toilet probleemoplossingen (PDF) Hulp voor toilet C200S serie
Thule Omnistore 63002023Vaste caravanluifel
Travellife Barletta Comfort blauw 2018Campingstoelen
Truma Therme boiler2023Warmwaterboiler
Truma S 30042023Gaskachel
Xsarius Satmeter HD Easy Ultra

Xsarius Satmeter HD Easy Ultra Handleiding


https://www.sat4all.com/forums/topic/350684-hulp-bij-gebruik-xsarius-satmeter-hd-easy-pro-om-duo-lnb-af-te-stellen
2023Satellietvinder

Aansluitschema’s 7- en 13-polig

Aansluitschema 7-polige stekker
Aansluitschema 13-polige stekker (Jaeger)
Aansluitschema 13-polige stekker (oudere type Multicon west)

Losbreekkabel bevestigen:

Bevestiging losbreekkabel hoe ik het vast maak

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/breekkabelZo maak je de breekkabel goed vast

9 tips tegen slingeren met de caravan

1. Leg de zware spullen in de auto

https://www.youtube-nocookie.com/embed/xgcntfjNoJU?autoplay=0&modestbranding=1&controls=1


Voor een veilige en stabiele combinatie van caravan en auto is een goede gewichtsverhouding erg belangrijk. In principe zorgt een zwaardere auto voor meer stabiliteit. Als je alle bagage in de caravan legt, heb je een relatief zware caravan en lichte auto. Als de caravan dan onverhoopt gaat slingeren, heb je ook geen controle meer over de lichtere auto. Leg daarom de zwaardere spullen in de auto en hou daarbij rekening met het maximale laadvermogen van auto en caravan.

Belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage). De wettelijk toegestane maximale gewichten vind je op de kentekenbewijzen van caravan en auto.

Lees alles over het gewicht en laadvermogen van de caravan en auto

2. Verdeel de bagage goed over de caravan

Caravans hebben veel opbergruimte in bankkasten en kastjes bovenin. Daar kun je lekker veel bagage in doen, maar dat zorgt al snel voor een verkeerde gewichtsverdeling. Zo wordt de caravan instabiel. Hou je daarom aan deze regels voor beladen:

  • Plaats zware bagage in de caravan zo laag en zo dicht mogelijk bij de as en gelijk verdeeld over de linker- en rechterkant van de caravan.
  • Lichte spullen (zoals kleding) kunnen in de bovenkastjes of voor- en achterin de caravan.

3. Zorg voor de juiste kogeldruk

Zorg voor een juiste kogeldruk van zowel de auto als de caravan. De juiste kogeldruk op de trekhaak staat voorgeschreven in het instructieboekje van de fabrikant van je auto, trekhaak en caravan (of in de bijgeleverde documenten). Volg de opgegeven kogeldruk van de caravan, maar houdt maximaal de toegestane kogeldruk van de auto aan.

Een paar tips:

  • Is de kogeldruk te hoog? Zorg dan voor een andere belading. Maak de disselkast leeg of leger. Neem minder of lichtere gasflessen mee. Hang het reservewiel onder de caravan, of leg die in de auto. Laat de watertank leeg.
  • Compenseer geen gewicht. Als de caravan te veel kogeldruk heeft, compenseer je dat niet door achterin meer gewicht te plaatsen. Andersom ook niet. Zorg daarentegen voor meer gewicht in het midden.

Lees alles over kogeldruk en hoe je de kogeldruk kunt meten en aanpassen.

4. Meet de bandenspanningen na bepakking

Meet de bandenspanning van de caravan en de auto voordat je wegrijdt, dus als de koffers en alle spullen erin liggen. Te weinig lucht vermindert het draagvermogen, te veel gaat ten koste van het comfort. De ANWB hanteert 3 bar als vuistregel voor doorsnee caravanbanden. Bij reinforced- en c-banden is dat 3,5 tot 5 bar. De bandenindustrie adviseert vanaf 4,5 bar versterkte (stalen) ventielen te gebruiken.

Lees hier meer over caravanbanden

5. Rij maximaal 90 km/u

In Nederland mag je met een auto met caravan of aanhanger maximaal 90 km/u rijden. In sommige landen mag je harder. De ANWB adviseert om de Nederlandse maximumsnelheid van 90 km/h aan te houden. Rij alleen hooguit 100 km/u als de combinatie daar geschikt voor is. Je kunt dit controleren met de rekentool ‘Caravantrekker‘: als de ANWB het rijden met jouw combinatie een veilig keuze vindt én als de prestaties van de combinatie bij 80 of 90 km/h voldoende zijn (minstens 4 sterren), kun je overwegen 100 km/u te rijden waar dat is toegestaan.

Bekijk de maximumsnelheden met een caravan per Europees land

6. Fietsen liever niet achterop

Fietsen achterop de caravan maakt de wegligging instabiel. Het gewicht achterop maakt de caravan slingergevoelig. Toch fietsen achterop? Houd dan de snelheid laag.

Tip: Zet de fietsen in de caravan: ideaal voor de balans en het weggedrag van de caravan, wel lastig als je tijdens de reis in de caravan moet zijn. Zet de fiets(en) bij voorkeur vast boven de as, dat zorgt voor een betere wegligging. Ook het meenemen van één fiets in de caravan levert voordeel op voor het weggedrag.  

Zo neem je fietsen veilig mee met de caravan.

7. Gebruik een stabilisatorkoppeling

Een stabilisatorkoppeling houdt het slingeren van de caravan zoveel mogelijk tegen en maakt het rijgedrag wat comfortabeler. Ook heb je hierdoor minder last van de luchtverplaatsing door vrachtwagens en plotselinge windstoten. Let wel: een stabilisator zorgt er niet voor dat je harder kunt rijden! Het kritische punt (de snelheid waarbij de caravan kan gaan slingeren) ligt weliswaar iets hoger, maar tegelijkertijd verkort de waarschuwingsfase. Een verkeerd beladen caravan wordt door de stabilisator langer in bedwang gehouden, maar op een bepaald moment gaat hij toch (heftig) slingeren. Dan helpt nog maar één ding: afremmen!

Tip: Schakel pas na een proefrit de stabilisatorkoppeling in en gebruik hem alleen op de snelweg.

Veiliger rijden met trailercontrole

Moderne auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met trailercontrole (Electronisch Stabilisatie Programma). Dat helpt de bestuurder met duidelijke signalen en automatisch remmen bij slingeren. Zodra de sensoren in de trekauto merken dat er tractieverlies dreigt door slingeren van de aanhanger, grijpt de trailercontrole in. Dit systeem is ook achteraf in te bouwen.

8. Toch slingeren? Remmen!

Er is maar één juiste methode om een slingerende caravan weer stabiel te krijgen: gas loslaten en remmen. Flink remmen, maar voorkom blokkeren. Dan zal het slingeren vanzelf ophouden. Stop met remmen zodra de caravan weer mooi volgt. Controleer bij de eerstvolgende parkeerplaats de bandenspanning, belading, kogeldruk en pas alles zo nodig aan.

9. Wees kritisch op wat je meeneemt

Kijk na afloop van de vakantie wat je niet hebt gebruikt en laat dat het jaar erop thuis. Dat scheelt weer een flink aantal kilo’s. Check onze handige paklijst kamperen voor wat je wél nodig hebt.

Astra3 (Alle Canal Digitaal zenders) en Astra1 (o.a. BVN) voor televisie op de camping in binnen- en buitenland

Belangrijke satellieten:

Astra3 23,5 ( Canal Digitaal / TV vlaanderen ) /

Astra1 19,2 ( BVN / MTV / Duitse, Franse, oostenrijkse en spaanse zenders )

Astra 28,2 ( Engelse zenders o.a. BBC )  /

Hotbird 13.0 ( Franse / Italiaanse / Poolse/ Zwiterse zenders ook o.a. Erotische zenders )

Handige links:

King Of Sat

King Of Sat – Canal Digitaal

Schotel uitrichten

CI + module CAM803 gebruiksinstructies

Problemen met de CI + module CAM208

TV kijken op vakantie via de satelliet

Canal Digitaal zenderoverzicht

Nieuwe zenderlijst inladen, hoe doe ik dat?

Satelliet posities, let op! Schotel op ASTRA 3 instellen, alle Canaldigitaal HD zenders!

Xsarius Satmeter HD Easy Ultra

https://www.sat4all.com/forums/topic/350684-hulp-bij-gebruik-xsarius-satmeter-hd-easy-pro-om-duo-lnb-af-te-stellen

Canal Digitaal support forum

BVN Ontvangstoverzicht

WeetHet – Schotel plaatsen t.b.v. Astra satelliet

https://www.canaldigitaal.nl/blog/posts/schotel-uitrichten-tips/

https://www.dishpointer.com/

Satelliet posities, let op! Schotel op ASTRA 3 instellen, alle Canaldigitaal HD zenders!

BVN Ontvangstoverzicht 

Hoe zet ik onze schotel op (IN AANBOUW!):

  • Ik begin met het statief, die zet ik neer op een plaats (uiteraard op onze campingplaats zodat buren er geen last van hebben) met vrij uitzicht naar het zuiden:

  • Een duo LNB heeft twee koppen die beiden in de houder gemonteerd kunnen monteren. Bij een duo LNB moet de kop die voor 23,5 graden (Astra3) is bedoeld gemonteerd worden. Wanneer u in de schotel kijkt, en er dus voor staat, is dit de linker van de twee koppen.
  • Dan zet ik de schotel zelf op het statief en draai de duo LNB horizontaal, de duo LNB is gemonteerd op 23,5 graden (Astra3):

  • Dan pak ik de Xsarius Satmeter HD Easy Ultra satelliet vinder erbij en sluit het stukje coax kabel aan de duo LNB aan de schotel:

  • Ik zet de Xsarius satelliet vinder aan en zoek in het menu naar “Signal
  • Dan zoek ik de Astra3 satelliet op in het menu en kan nu het signaal aflezen.
  • De schotel zet ik bijna rechtop en draai de schotel van het zuiden klein beetje richting het oosten en elke keer een klein beetje hoger, zodat je signaal krijg dat de balkjes op je satellietvinder naar de 100% bij “S” gaan, het mooiste is dat je bij de “Q“rond de 80% signaal gaat krijgen. Ook op het display komt dan het percentage te staan hoe de kwaliteit van het signaal is.
  • Als de schotel uitgericht is zet ik de statief vast met haringen, de schotel draai ik vast bij het statief en achter de schotel om ‘m omhoog of omlaag te kunnen doen. Ik kijk nog ff op het display van de satelliet vinder of de kwaliteit signaal nog minimaal rond de 80% staat.
  • Alles staat wind vast? Dan koppel ik de coax kabel los van de satellietvinder en ik pak de lange coax kabel uit de disselbak en rol deze uit en sluit ‘m aan aan de buitenaansluiting aan de caravan en de leg de rol coaxkabel onder de statief en sluit het ander uiteinde aan de duo LNB.
  • Als dat allemaal goed aangedraaid zit en aangesloten, zet ik de tv aan in de caravan en kijk of ik beeld op op 1 (NPO1), 44 (CD Info), 57 (FTA zender BVN op Astra1) 196 (FTA zender Luxemburg op Astra3)